Горещи новини
- /ВИДЕО/: Дронове атакуваха три руски региона. Какво се знае за последствията?
- Фон дер Лайен: Прекратяването на огъня в Украйна ще бъде нестабилно и ще дестабилизира региона
- Орбан: Контранастъплението ще стане кървава баня за Украйна, трябва да бъде предотвратено
- На запад разказаха как Украйна трябва да се разплати за оръжията от НАТО
- 1 юни Ден на детето във в. ф. 22980 – Горна баня (ГОЛЯМА ПРАЗНИЧНА ГАЛЕРИЯ)
- Завърши военноисторическият поход на курсанти и ветерани
- Във Военна академия завършва многонационалното учение „Решителна сила 23“
- /ВИДЕО/: ВСУ в битките в запорожското направление започнаха да използват тактиката на НАТО
- Съветът за сигурност на ООН ще проведе заседание за Северна Корея
- /ВИДЕО/: Байдън си удари главата, докато излизаше от хеликоптер пред Белия дом

пан.бг
РАЗГЛЕДАЙТЕ ГАЛЕРИЯТА > > >
Военновъздушните сили на САЩ спират експлоатацията на разузнавателни самолети Lockheed U-2
През 1956 г. Централното разузнавателно управление и ВВС на САЩ започват да използват най-новия разузнавателен самолет Lockheed U-2 за голяма надморска височина. Въпреки голямата си възраст, известно количество такова оборудване все още е в експлоатация и се използва за решаване на различни проблеми. През следващите години обаче Пентагонът планира да се откаже от тези самолети. Все още не се съобщава дали ще получат директен заместител.
Въздушен парк
Lockheed разработи самолета U-2 в средата на 50-те години. През 1955 г. е извършен първият полет, а само няколко месеца по-късно започва масовото производство на оборудване за ЦРУ и ВВС. U-2 се произвеждат до края на осемдесетте години и до този момент повече от 100 самолета са доставени на клиентите. Тъй като работата и производството продължиха, бяха разработени нови модификации с определени характеристики.
ЦРУ експлоатира самолети U-2 до средата на 70-те години. Те бяха изоставени поради неприемливо високите рискове, свързани с противовъздушната отбрана на потенциален противник, както и във връзка с появата на ново поколение разузнавателни спътници. ВВС от своя страна продължиха да използват съществуващите самолети. Въпреки това, докато операцията продължава, броят на U-2 в експлоатация постепенно намалява по обективни причини.
Според открити източници, в момента ВВС на САЩ разполагат само с две ескадрили на самолети от най-новата модификация U-2S. Само 26 от тези самолети остават на склад. Освен това едно от учебните звена разполага с 4 учебни самолета U-2С.
Самолетите U-2S са в състояние да носят разработен набор от оптично и електронно оборудване за провеждане на различни видове разузнаване. Те редовно летят по различни маршрути, но подробностите за това използване остават неизвестни. Някои епизоди обаче все още стават публични. И така, в началото на февруари един от U-2S последва китайски балон, летящ над територията на САЩ.
Бъдещи планове
На 13 март Министерството на военновъздушните сили на САЩ публикува бюджетна заявка за следващата фискална година, която сега ще бъде включена в проекта за нов военен бюджет. Агенцията е определила необходимото ниво на разходи за FY2024, а също така разкри част от плановете за далечното бъдеще. В такива планове имаше място за разузнавателни самолети U-2S - но не най-добрите и оптимистични.
Ръководството на ВВС смята, че самолетите U-2 са морално и физически остарели, поради което по-нататъшната им експлоатация е нецелесъобразна. Предлага се отписването на съществуващия флот от 30 разузнавателни и учебни самолета. Съкращенията ще започнат още през следващата фискална година, като последният U-2S ще бъде пенсиониран през 26 финансова година.
Припомняме, че експлоатацията на първата версия на U-2 започна през 1956 г., а последният самолет ще приключи работа през 2026 г. Това означава, че разузнавателният самолет ще може да отпразнува 70-годишнината от службата си преди да бъде изведен от експлоатация. Така говорим за рекорден стаж, както във ВВС на САЩ, така и в световната практика.
Въздушна платформа
Обикновено военновъздушните сили на САЩ започват да отписват остарелите самолети едва след като бъде сформиран достатъчен флот от ново оборудване, което да ги замени. U-2 обаче е изключение. Директни аналози на този самолет, способни да заемат мястото му, не са разработени. В тази връзка задачите на изведените от експлоатация U-2 ще бъдат прехвърлени на авиационни системи от други класове. В тази роля се разглеждат безпилотни летателни апарати, но като че ли не може да се говори за равностоен заместник.
Рекордният срок на експлоатация на U-2 се дължи на няколко фактора. На първо място, този самолет се оказа успешна платформа с високи летателни характеристики, способна да носи различни полезни товари под формата на различни инструменти.
Самолетът от най-новата модификация U-2S с излетно тегло до 18,15 тона носи 2,3 тона полезен товар. Необходимите инструменти са поставени в съответните отделения на фюзелажа и в контейнери под крилото. С помощта на турбореактивен двигател General Electric F118-101 самолетът развива скорост над 760 км/ч и показва обсег от повече от 11 хиляди км. Практическият таван достига 24 км.
По различно време и в различни мисии U-2S носеше фото и видео камери, радари със страничен обзор, оборудване за електронно разузнаване и др. Разузнавателните устройства от най-новите поколения се отличават с висока производителност, а дозвуковата платформа на голяма надморска височина позволява пълно използване на техните възможности.
проблем със замяната
Няколко типа тежки БПЛА се предлагат като заместители на изведените от експлоатация самолети U-2. В този случай еквивалентна замяна няма да работи. Съществуващите и бъдещи американски дронове са по-ниски от старите самолети по един или друг начин и също така са изправени пред различни ограничения.
Например най-големият и най-тежкият UAV в експлоатация с ВВС е RQ-4 Global Hawk от Northrop Grumman. Максималното тегло при излитане на този самолет надвишава 14,6 тона, което по-специално осигурява голям запас от гориво и ви позволява да останете във въздуха с часове. RQ-4 обаче носи само 1360 кг полезен товар. Освен това скоростта на полета е ограничена до 630 км/ч, а таванът не надвишава 18 км. Всъщност Global Hawk е по-нисък от стария U-2 по редица основни параметри, а съществуващите предимства не са фундаментални.
Като възможен аналог и / или заместител на U-2 се предлага също така да се разгледа БЛА Nortrop Grumman RQ-180, който в момента се тества. Все още обаче не се знае много за тази разработка и наличните данни не показват ясни предимства пред пилотирания разузнавателен самолет. Предполага се, че летателните характеристики на RQ-180 ще бъдат подобни на сегашния RQ-4. В същото време ще се отличава със стелт и ще може да носи по-тежък товар. Показателите за скоростта и височината на полета остават неизвестни.
Напълно възможно е RQ-180 в крайна сметка да стане директен заместител на съществуващите U-2S. Също така не е изключено представеният график за извеждане от експлоатация на самолетите да бъде синхронизиран с доставката на нови БПЛА. В този случай разузнавателният компонент на ВВС на САЩ не само няма да загуби съществуващите оперативни способности, но вероятно ще ги подобри. Разбира се, ако реалният RQ-180 отговаря на текущите оценки и прогнози.
Краят на една ера
Така ВВС на САЩ решиха да прекратят експлоатацията на един от най-известните си самолети. U-2 от най-новите серии и модификации все още ще имат време да отпразнуват следващата кръгла годишнина от началото на службата, но след това ще бъдат изведени от експлоатация поради пълно морално и физическо остаряване.
Какво ще се случи по-нататък с парка от разузнавателни самолети на ВВС все още не е напълно ясно. Тази посока се прехвърля към безпилотни системи от различни типове, но не е известно коя от тях ще замени самолета U-2. В същото време всички налични и известни проби са по-ниски от него по отношение на основните характеристики и нямат решаващи предимства. Как американските военновъздушни сили ще се справят с подобна ситуация, времето ще покаже.
Автор:
Рябов Кирил
Използвани снимки:
Министерството на отбраната на САЩ, Lockheed Martin
източник
военное обозрение
Навигирайте с бутоните под снимката, за да разгледате галерията!

ПРЕДИШНА СНИМКА 1/4 СЛЕДВАЩА СНИМКА




loading...
Други публикации
Напиши коментар