КЗК уважи жалбата на "Йотов и син" за ремонта на L-39

Pan.bg 20 яну 2022 | 16:11 views (3258) commentaries(0)
img
хаджи Димитър СТАВРЕВ
pan.bg
спонсориран материал


Решението на КЗК
[url=http://reg.cpc.bg/Dossier.aspx?DossID=300057402[/url]


Уважаема редакция на списание „КРИЛЕ“,

Към Вас се обръща ръководството на компания „Йотов и син България“ ООД, споменавана напоследък многократно в статии в някои авиационни сайтове. Името на нашата компания е често коментирано в статии посветени основно на въпросите по ремонта, модернизацията и осигуряването на летателната годност на самолетите L-39ZA собственост на българските Военно-въздушни сили.

С настоящото бихме искали да изразим и своята позиция по дискутираните въпроси, като молим настоящото изявление да бъде публикувано без редакция във Вашето списание, за да може многоуважаваната Ви аудитория и заинтересованите страни да почерпят информация директно от нас, без интерпретации и ненужни тълкувания.

Както цялата българска авиационна общност, така и ние, сме заинтересовани авиационният парк на българските ВВС и в частност самолетите L-39ZA да се експлоатират непрекъсваемо и безопасно. Именно поради тази причина, вярвайки в силите и възможностите си, и осланяйки се на многогодишният си опит в тази област, нашето дружество прие решение да участва в откритата през 2018 година обществена поръчка за осигуряване на летателната годност на 8 (осем) броя самолети L-39ZA за период от 7 (седем) години. Както е публично известно, във въпросната процедура освен нашето дружество, като участник се яви и чешкото частно акционерно дружество АЕRО Vodochody AEROSPACE a.s., наследник на производителя на самолетите – чешката компания АЕRО Vodochody. Без да се впускаме в подробности искаме да отбележим, че въпросната обществена поръчка бе спечелена от нас по абсолютно законен начин, като участник, отговарящ на всички изисквания на Възложителя – Министерството на отбраната на Република България, като разликата в търговските оферти между нас и вторият участник – АЕRО Vodochody AEROSPACE a. s. бе НЕскромната сума от около 16 милиона лева, с които офертата на АЕRО Vodochody AEROSPACE a. s., надвишаваше нашата. Сумата от около 16 милиона лева, чрез избора ни за изпълнител, бе спестена на Министерството на отбраната на България и на българският данъкоплатец. Достатъчен повод за сериозни размисли! За разлика от предишни обществени поръчки, свързани с ремонта на самолети L-39ZA и техни агрегати, при спечелената от нас поръчка имаше промяна в изискването на Възложителя, а именно, ремонтите да се извършват или от конструктора/производителя на самолетите, или от организации лицензирани/сертифицирани/оторизирани от националните власти на страните, в които те се намират. Това условие даде възможност на нашето дружество, да отговори на непреодолимото в предишни процедури изискване, ремонта да се извършва единствено от производителя/конструктора на самолетите. Професионалистите знаят, че за цялата си история на съществуване оригиналният конструктор/производител на самолета не е лицензирал, сертифицирал или оторизирал никога и нито едно ремонтно предприятие за ремонт на самолети L-39ZA. Именно поради тези обстоятелства за нас е непонятно, поради каква причина се поставя изричното условие, участникът в процедурата да е само конструктора/производителя на самолетите, или компания оторизирана, лицензирана или сертифицирана от него? Поставяйки това условие в документацията за участие в обществените поръчки се ограничава неправомерно кръгът от участници, които биха могли да отговорят на изискванията, само до един единствен участник, и това е именно чешкото частно акционерно дружество АЕRО Vodochody AEROSPACE a. s. По този начин се ограничава конкуренцията и се обезсмисля провеждането на открита процедура, при положение, че изначално е ясно, че възможният участник е само един. Различна е ситуацията единствено при процедурата от 2018 година, спечелена от нас, именно поради факта, че тя бе обявена при различни условия за участие, даващи възможност да се явят повече, отговарящи на изискванията на възложителя кандидати.

Подвеждащи общественото мнение са и твърденията относно рекламираните авиационни двигатели. Част от претенциите на Възложителя бяха приети от ремонтното предприятие единствено поради желанието да бъде оказана помощ на експлоатиращите организации, при извършване на сезонни настройки при тяхната работа и след монтаж на двигателите на самолетите през гаранционния период. Показателна е последната „рекламация“, когато претенцията относно повишеният разход на масло на двигателя бе неоснователна (потвърдено с официален протокол от съвместни изпитания). Ремонтното предприятие даде съгласие за подписване на рекламационен акт единствено с цел оформяне на необходимите експортни документи за изпращане на двигателя от България за проверки и настройки в заводски условия в чужбина, и то изцяло за сметка на нашето дружество.

Не отговаря на истината и твърдението на един авиационен сайт, че „апетита“ на нашето дружество се е зародил по времето на управлението на кабинета „Борисов 3“. Ако авторът на статията направи по-задълбочен анализ на фактите и събитията около обявяваните по-рано, и в последствие прекратявани от Министъра на отбраната обществени поръчки за ремонт на самолети L-39ZA, ще констатира, че и при предишните обществени поръчки нашето дружество е обжалвало засягащата конкуренцията клауза, ремонтът да се извършва единствено и само от конструктора/производителя на самолетите или лицензирана от него организация, и чак сега съдебният орган „Комисия за защита на конкуренцията“ прие нашите доводи за основателни и постанови решение № АКТ-1213-16.12.2021 от 16.12.2021г., с което отменя като незаконосъобразно решението на Министъра на отбраната за откриване на процедурата. Смятаме този факт за показателен и за основание и надежда за по-справедливо бъдеще и осигуряване на конкурентна среда при възлагане на обществените поръчки в областта на отбраната и въоръжените сили в полза на самият Възложител – Министерството на Отбраната на Република България.
Невярно е и твърдението на същият сайт, че Министерството на отбраната съди нашето дружество за неизплатени неустойки. Ситуацията е точно обратната. „Йотов и син България“ като ищец е завело дело пред Софийски градски съд срещу ответника Министерството на отбраната.

Що се отнася до опасността експлоатацията на самолетите L-39ZA да спре поради изчерпване на техният междуремонтен ресурс, смятаме това твърдение за не достатъчно обосновано и неправилно. Като изпълнител на рамковото споразумение за осигуряване на летателната годност на самолетите до началото на 2026 г., нашето дружество съвместно с компетентното командване на българските ВВС, стриктно следи за нуждите на експлоатиращите организации за безпрепятствената и безаварийна експлоатация на самолетите, и изпълнява договори за доставка на необходимите резервни части и консумативи. При наличие на желание от страна на Възложителя, въпросната процедура може да приключи през близките няколко месеца, без да има опасност от спиране на полетите със самолети L-39ZA поради изтичане на ресурсите им.

В заключение бихме искали да отбележим и следните факти:
1. Във всички публикации до момента, не се обръща внимание на очевидният факт, че докато чешкото частно акционерно дружество АЕRО Vodochody AEROSPACE a. s. се опитва да внуши на Министерството на отбраната, че те са единствените възможни легитимни изпълнители на такъв вид дейности, и дори смятат че са успели да ги убедят в това, в други страни където самолетите L-39 продължават да се ремонтират и експлоатират, нещата стоят по коренно-различен начин. Провежданите търгове за ремонт и модернизация на самолети L-39 се печелят рядко от чешкото дружество АЕRО Vodochody AEROSPACE a.s. поради изключително високите цени и дълги срокове на ремонт. За разлика от чешките ни колеги, нашето дружество, не се стреми просто да спечели процедурата, а да осигури възможност за равнопоставено и конкурентно участие в нея на повече възможни кандидати. Чрез своите действия ние се опитваме да се осигури шанс да премерим сили и с други участници, включително и чешките ни колеги, в един честен, открит и справедлив конкурс, в който конкурентното начало ще формира цените, сроковете и условията за извършване на ремонтите, отговаряйки на изискванията поставени от Възложителя и в интерес на Българската държава и общество.

2. Факт е, че до момента почти всички държави, с изключение на Република България, притежаващи и експлоатиращи самолети L-39 не поставят условия, ремонтът на самолетите да се извършва единствено и само от оригиналния им конструктор/производител. Точно обратното. Експлоатантите ремонтират самолетите си при изпълнители, определени на базата на резултати от обществени поръчки, отворени за участието за всяко едно предприятие, притежаващо необходимият опит за извършване на такива ремонти и модернизации, което е сертифицирано и лицензирано по националното си законодателство. Такива предприятия има на териториите на Словакия, Румъния, Украйна, Белорусия и Русия, като част от изброените страни са доказани лидери в областта на авиостроенето и авиоремонта в световен мащаб.

Моля приемете нашите пожелания и благодарност за обективността и пълнотата в представяните от Вас материали.

С уважение и респект:

м. ик. н. инж. Ивайло Йотов
Управител на „Йотов и син България“ ООД
loading...

Други публикации


Напиши коментар

Коментари: 0



Социални мрежи

Вход

Запомни ме на това устройство

Регистрирай се Забравена парола

Последни

НАЙ-ЧЕТЕНИ НАЙ-КОМЕНТИРАНИ

Морски архиви

Прочети още

Броячка