Горещи новини
- Стартира процедурата по междуведомствено съгласуване на проекта за инвестиционен разход за нов тип бойна техника за СВ
- 20 години след обявяването му започнаха реални действия за строителството на Дунав мост 3
- Премина успешно българо-гръцката летателна тренировка Green Bridge – 2023 в интерес на мисията по охрана на съюзното въздушно пространство
- Министърът на отбраната Тодор Тагарев посети Центъра за подготовка на специалисти в Сливен
- БТА: Експлозия на кораб край румънското черноморско крайбрежие
- Предстоящо: Конференция по Общата морска програма за Черно море (22-23 ноември)
- Вицепремиерът Мария Габриел подписа за България Споразумението към Конвенцията на ООН в областта на океаните и морското право
- Министърът на отбраната Тодор Тагарев: Предстоят значителни инвестиции в инфраструктура
- Взривове в столицата на Украйна, спасители гасят пожари, 7 жертви
- Руснаците прибягнаха до масирана ракетна атака на Киев и още 5 региона
pan.bg
През септември месец екип на списание Криле посети славната авиобаза Безмер, за да усетим празничния дух и за да поговорим за годишнината и настоящето с полковник Милен Димитров, командир.
- Г-н полковник, кои са най-важните дати в историята на авиобазата за тези 70 години?
РАЗГЛЕДАЙТЕ ГАЛЕРИЯТА > > >
За всеки, който е служил в авиобаза Безмер, и за моментите от историята на базата, съм абсолютно убеден, че всеки ден от тези 70 години е важна дата. През дългогодишната си история авиобаза Безмер е преживяла дни на слава и заслужена гордост, но и времена на несигурност и тревоги.
В исторически план важни дати това са рождената дата на базата – 5.10.1951 г., разполагането на базата на тракийска земя на летище Безмер – 5.04.1955 г., датите за назначение на новите випуски летци, ИТС и осигуряващ състав, моментите от учения и тренировки, в които личния състав е доказал високото си ниво на подготовка, пристигането на нова авиационна техника, тежките моменти при преминаване в нова организационна структура и организационно-щатни промени и т.н. Важна дата е превъоръжаването със самолет Су-25, настоящата авиационна техника – 15.09.1986 г. През последните години това са усилията за съхраняване на авиационната техника в летателна годност, приемствеността и предаването на опита между поколенията личен състав. От гледна точка на настоящето най-важни се очертават датите на подписване на договора за ремонт и модернизация на 8 самолета Су-25 - 14.12.2018 г., а след това датите на заминаване на самолетите за ремонт (28.08. – 08.10.2019 г.) и на завръщането им (21.09 – 11.02.2021 г.), първите полети на модернизираните самолети с беларуските инструктори на 14.10.2020 г., облитането, приемането и първите полети на 4.11.2020 г. само с български екипаж.
Важна дата в личен план за мен е назначението ми като младши пилот - 23.05.1995 г., впоследствие денят на първия ми дългоочакван полет на самолет Су-25 – 18.06.1996 г. и първият ми самостоятелен полет - 25.06.1996 г.

- Кои командири и летци ще запомните през отминалите години?
На 23.05.1995 г. двама съвипускници – лейт. Георги Янков Георгиев и лейт. Милен Иванов Димитров, бяхме назначени в авиобаза Безмер. Заварихме пълни ескадрили и командване с летателен състав, подготвен на самолет Су-25, които ни приеха много радушно и приятелски. И ние искахме да сме като тях. Първоначално водехме подготовка на учебния самолет Л-29. През 1996 г. започнахме курса за приучване на Су-25. Със завършването на курса и ние станахме едни от тях, пилотите на Су-25. Помня всички мои командири и колеги – летци. Не мога да правя сравнения. Всеки от командирите е отстоявал и давал максимума от себе си за осигуряване на необходимата подготовка на летателния състав и поддържане на максимален брой изправна авиационна техника. Всеки летец се е старал да изпълни поставената задача с оценка „отличен“.
- Вие сте безмерец и като летец, и по дух, всеки командир е говорил за най-силното качество на базата – безмерския дух, как се постига това? Какво съдържа този израз, с който се гордеят всички тук?
Авиационният дух е характерен за всеки един, свързал живота си с летенето. И тук, в Безмер, както предполагам и в останалите бази, тази символика съществува. През годините е имало и съревнования, в които са определяни база първенец, летец – снайперист и т.н. Стремежът, естествено, е бил да се заеме, както в спорта, престижното първо място. След 2008 г., когато съставът на базата беше драстично редуциран, настъпи коренна промяна. Да изпълняваш поставените задачи с два до три пъти по-малко личен състав ни постави в изключително неравностойно положение. Може би точно това амбицира безмерци да покажат своя безграничен „безмерски дух“ и да докажат, че спрямо тях беше извършена несправедлива, незаслужена и неоправдана трансформация. Безмерската точност е показвана многократно на учения и тренировки както като време на явяване, така и по резултатите от бойното използване. Или както често се шегуваме – „Да им сверим часовниците“. Това себедоказване продължава и днес, когато разполагаме с голям брой изправна авиационна техника, но имаме затруднения в осигуряването. Но пак благодарение на „безмерския дух“ продължаваме напред!
- Авиобазата винаги е била важна част от състава на ВВС, как успяхте да я запазите и да докажете нуждата от нея през годините?
Запазването на базата е дело както на решенията, взети на по-високо ниво, така и на „безмерския дух“ и неуморния труд на личния състав. А дали тя е важна? Разбира се, че авиобаза Безмер е важна за българските ВВС. През годините на съществуването си сме се доказали като необходим и надежден партньор при участието в съвместни учения и тренировки със сили и средства както на Сухопътни войски, така и на ВМС. Към момента летище Безмер разполага с необходимата инфраструктура и навигационно оборудване, необходими за приемане на всякакъв тип авиационна техника. То е съвместно съоръжение, съгласно договора между правителствата на Република България и САЩ, и заради близостта му до полигон „Ново село“ се използва за провеждане на учения на самото летище и като входен и изходен пункт за войски и техника, трениращи на полигона. Всичко това показва значимостта на летището като съоръжение, а за да функционира то пълноценно, се нуждае от необходимия брой подготвен и мотивиран персонал в лицето на личния състав на авиобаза Безмер.

- Усвои ли екипът на авиобазата модернизираните Су-25? Бяха ли приучени млади летци на Су-25? Разполагате ли с достатъчен брой летци и ИТС за експлоатация на модернизираните самолети?
Модернизираните самолети Су-25 са усвоени от инженерно-техническия и летателен състав на ниво безопасно изпълнение на поставените задачи. Но при такава модернизация, обхващаща всички системи и цялото оборудване на самолета, е нормално да възникват ситуации, в които да се търси съдействието на представителите от гарантийната група от завода.
През тази година планирахме и към момента провеждаме успешно курс за приучване на самолет Су-25 на млади летци от випуските 2014 - 2016 г. След като завършиха теоретичната част, от месец юли започна летателното обучение на петимата нови пилоти. Момчетата се справят много добре в усвояването на новата материална част, като засега са достигнали до полети по техника на пилотиране в зона на средна и голяма височина. До края на годината сме планирали те да преминат обучение за полети по маршрут на малка височина, бойно използване и групова слетяност.
Наличният личен състав не е достатъчен за пълноценното използване на разполагаемия ресурс на авиационната техника. Не ни достигат технически и летателен състав. Паралелно с това възникват непредвидени обстоятелства във връзка с окомплектоването и въвеждането в строя на модернизираната техника, което налага работа на гарантийната група и е свързано с определени срокове на доставка. В края на годината е планирано известно увеличаване на състава, но то няма да е достатъчно, ще са ни необходими още. От гледна точка на летателния състав надеждите ни са в летците от курса за приучване - да усвоят самолета на необходимото ниво, а също и в останалите млади пилоти - да изпълнят планираното на учебните самолети и през следващата година да проведем нов курс за приучване на самолет Су-25.
- Кои са основните проблеми пред авиобазата?
Проблеми има, но мисля, че те са общи за ВВС. Освен недостатъчния личен състав това са амортизираната автомобилна и специална техника, остарелият сграден фонд, недостатъчно добрите условия на труд. Всичко това създава затруднения ежедневно. Необходима е тотална замяна и реконструкция, но това е свързано с финансови средства, които никога не са достатъчно.

- Какво предстои през оставащите месеци до края на годината за Авиобаза Безмер?
Главното събитие до края на годината е тържественото отбелязване на празника на базата и основните усилия са насочени в това направление. Освен това ще продължим с подготовката на летците от курса, на останалия летателен състав и усвояването на модернизирания самолет Су-25. Планирано е участието ни в две учения – European Spartan Exercise 21 и Castle Force 2021. Също така се подготвяме за участие в празниците на ВВС и на летищата Граф Игнатиево, Крумово и Балчик.
- Вашите пожелания към безмерци по случай празника?
Пожелавам на всички бивши и настоящи безмерци, а защо не и на бъдещите, да са най-вече здрави. Да продължават да бъдат „железен“ колектив, да са безкомпромисни в усърдието си да изпълняват поставените задачи на най-високо ниво, да са безмерни в усилията си да отстояват „безмерския дух“ и постиженията на нашите предшественици. И нека работим и служим така, че след 10 години, на 80-ата годишнина на авиобаза Безмер, трудът ни да бъде оценен по достойнство и това, което сме създали и оставили след себе си, да е пример за подражание и гордост.
Интервюто е направено в средата на септември, автор: Николай ДИМОВ
Снимки на автора
Навигирайте с бутоните под снимката, за да разгледате галерията!

ПРЕДИШНА СНИМКА 7/7 СЛЕДВАЩА СНИМКА






loading...
Други публикации
Напиши коментар