ДНЕС ГОЛЕМИЯТ ВЪЗДУШЕН ОРЕЛ ТОДОР ГЪРБОВ ЩЕШЕ ДА НАВЪРШИ 90 ГОДИНИ - "ПАДНАХМЕ, НО БОМБА НЕ ИЗБУХНА!"

Pan.bg 20 сеп 2021 | 19:10 views (940) commentaries(0)
img Днес големият български летец Тодор Гърбов щеше да навърши 90 годишна възраст.

Роден е в Сухиндол на 19-и септември 1931-ва година. Жаждата си за летене Тодор Гърбов започва да утолява с безмоторен самолет в Сухиндол още ненавършил 16-годишна възраст. После продължава да се обучава в Мусачево. Първият му полет на безмоторен самолет е на 23 юни 1947 г.
През 1950 г. постъпва във военното училище в Долна Митрополия, което завършва с отличен успех след три години. Произведен е лейтенант и е оставен като пилот-инструктор в училището. Обучава бъдещи летци на самолетите МиГ-15, МиГ-17, Л-29. Като пилот-инструктор получава последователно всичките останали офицерски звания до полковник включително. Присвоено му е и званието “Военен летец първи клас”.
От 1981 до 1987 г. Т. Гърбов е началник на столичния аероклуб “Никола Бонев”. Тогава от реактивни самолети минава отново на моторни и безмоторни, с каквито се е занимавал в началото на своята летателна дейност. Става и зам.-началник на ВВВУ в Долна Митрополия. Последният му прощален полет е на 5 септември 1990 г. след 40 години, 2 месеца и 12 дни летателна работа. Пролетял е 6500 часа на 20 типа безмоторни, моторни и реактивни самолети. Той е излитал и кацал 15 000 пъти.
Тодор Гърбов бе женен за Емилия Гърбова, друг наш славен летец - има син, две дъщери, шест внуци и три правнуци.
На 89-годишна възраст на 22 октомври 2020 г почетният гражданин на Сухиндол полковник Тодор Гърбов почина...

Спомени за списание КРИЛЕ
Обаче бомба не избухва

Паметното му премеждие на 17 ноември 1978 г. Трябва да превозят инструктори от учебната база Щръклево до полигона в Обретеник, Русенско. Самолетите са снабдени и с учебни бомби. Спокойно, с познатите му привични действия, пред него в кабината заема мястото старши лейтенант Вилхелм Димитров. Той трябва да покаже пред представител на старшото командване, че не е забравил как се извършва бомбомятане, макар че известно време не е изпълнявал този вид бойна подготовка.
Младият летец пуска двигателя и отправя самолета към старта. На пистата зад тях, на определен интервал и дистанция застават със своя самолет пилотите от другата двойка – офицерът Дунчовски и неговият обучаван. Двойките се устремяват напред. Засилват се. Техният, първият самолет, се отделя от бетона. Издига се... Не! Тази височина не е никакво издигане...
На 5-6 метра над бетона и – силен гръм оглася района на летището. В следващия момент крилата на машината тежко се удрят в земята. Самолетът подскача нагоре, но скоро, обгърната в пламъци, пак се понася обратно.
След гърмежа офицерът Гърбов моментално хваща лоста. Обаче неприятно изненадан разбира, че надлъжното управление не отговаря на командите. При такова положение самолетът е почти безпомощен и най-малката грешка в пилотирането може да има непоправими последствия.
image
Огромният опит, спокойната съобразителност, умелото майсторство и хладнокръвието на Тодор Гърбов се оказват особено полезни в тези тревожни и скъпи секунди. Той успява да приземи самолета. Да го успокои. Да спаси живота на обучавания пред себе си. И своя.
След слизането и спирането му на земята самолетът гори. А на крилото му – бомба... Пожарникарите, като откриват критичната картина, побягват. Той, Тодор, заедно с командира на базата Ангел Митев оставят и се залавят да гасят самолета със свободния маркуч...
И до днес Тодор Гърбов пази една кутия с отломки вкъщи от изгорялата машина. Скъп спомен от спасителното събитие.
loading...

Други публикации


Напиши коментар

Коментари: 0