Вертолетите на българските ВВС - Ми-8Т борд "302"

Pan.bg 04 юни 2020 | 11:33 views (356) commentaries(0)
img пан.бг

Ми-8Т борд 302 е многоцелеви среден транспортен вертолет с възможности за използване на въоръжение (НУРС С-5). Вертолетът е произведен на 04.08.1970 г. в СССР в Казанския вертолетен завод (КВЗ) със заводски номер 10302.

Приет е на въоръжение в ПВО и ВВС на Народна република България на 19.09.1970 г.

Прелита в България на 14.10.1970 г. управляван от съветски летци с наработка 19,13 летателни часа и 15 кацания налетени по време на заводските изпитания и пребазирането до страната ни. Постъпва в под. 30140 – Пловдив (в първа ескадрила на 44 вертолетен авиационен полк) и получава борден номер 302.

Първият полет в България е изпълнен на 15.10.1970 г. от екипаж с командир Беленски, а първи борден техник на вертолета е майор Цоло Цолов.
През 1978 г. вертолетът е зачислен в трета ескадрила на 44 вертолетен авиополк (вап). През 1982 г. е зачислен в първа ескадрила на 44 вап, а през 1984 г. – във втора ескадрила на полка.
През 1994 г. 44 вертолетен авиационен полк е преструктуриран в 24 вертолетна авиационна база. Ми-8Т борд 302 преминава в състава на базата.
Последният полет е изпълнен на 03.08.1994 г. от екипаж с командир летеца Лулчев, а последен борден техник на вертолета е капитан Румен Митрев.
Експлоатацията на вертолета завършва с обща наработка от 4876,04 часа, при остатъчен ресурс 7123,56 часа – използван е 40.6 % от назначения летателен ресурс.

Забележка: наработката на вертолетите се изчислява като към полетното време се добавят 20 % от работата на земя. Поради тази причина дори след последния полет, общата наработка на вертолета расте – вследствие на извършваните наземни проби на двигателите, изпълнявани за правилното съхранение на авиационната техника.
В историята на машината има един по-продължителен период, през който вертолета стои на земя - от 07.07.1992 г. до 15.09.1993 г.
Последният запуск на двигателите е извършен на 21.08.1998 г.
Последната консервация (за дългосрочно съхранение) на вертолета е извършена на 31.10.2000 г.

През 29-годишната експлоатация Ми-8Т борд 302 преминава през пет ремонта:
От 20.05.1975 г. до 23.07.1975 г. – първи капитален ремонт в СССР.
От 23.08.1978 г. до 11.10.1978 г. – втори капитален ремонт в СССР.
От 18.07.1981 г. до 23.10.1981 г. – трети капитален ремонт в Унгария.
От 15.03.1985 г. до 17.04.1985 г. – четвърти капитален ремонт в СССР.
От 28.02.1989 г. до 20.04.1989 г. – пети




капитален ремонт в СССР.

На 26.09.1975 г. на вертолета е монтиран автоматичен радиокомпас АРК-У2 с радиоприемник Р-852. Основното предназначение на апаратурата е определяне посоката към аварийни радиостанции (използвани например от катапултирали се летци).

За времето на експлоатация, на самолета са летели летците: Александров, Ангелов, Андреев, Атанасов, Бабачев, Баев, Беленски, Богданов, Буков, Бързаков, Василев, Велев, Владимиров, Вълков, Гаврилов, Ганеков, Георгиев, Григоров, Гълъбов, Дамянов, Даскалов, Делчинов, Евлогиев, Иванов, Илиев, Йовчев, Йонкински, Йорданов, Киранов, Клинчев, Котев, Кълев, Личев, Лулчев, Миланов, Мирев, Миронов, Митков, Найденов, Неделчев, Николов, Панайотов, Пендичев, Попов, Първанов, Райков, Ройдев, Рупски, Станев, Стоилов, Стоянов, Танков, Тилев, Тинов, Тодоров, Хинов, Христов, Цанев, Цанков, Чечев, Чиликов, Шукеров, Яков и други.

image
image

Източник: Музей на авиацията - Крумово
loading...

Други публикации


Напиши коментар

Коментари: 0

Напиши коментар

Задължителни полета*

Социални мрежи

Вход

Запомни ме на това устройство

Регистрирай се Забравена парола
whitewater.bg

Последни

НАЙ-ЧЕТЕНИ НАЙ-КОМЕНТИРАНИ

Морски архиви

Прочети още

Броячка