Ожесточена битка за 1000 двигателя за американските ВВС

Pan.bg 04 юни 2020 | 08:08 views (819) commentaries(1)
img
Васил Димитров,
pan.bg
По информация на aviationweek.com

Повече от 1000 военни двигатели ще бъдат предложени за състазение между двигателостроители след два скорошни хода на длъжностните лица по придобиване на ВВС на САЩ.

Изправени пред юридически натиск от страна на Pratt & Whitney, ВВС се съгласиха да извършат проучване на пазара за двигателни опции за задвижване на Boeing F-15EX след първата производствена партида, което потенциално отваря вратата за конкуренция между двигателите Pratt’s F100-PW-229 и GE Aviation F110-GE-129.

ВВС също така започна втората фаза на процеса на избор на производител за Програмата за замяна с търговски двигатели за B-52 (Commercial Engine Replacement Program - CERP), която трябва да осигури 608 модерни турбовентилаторни двигателя и резервни части, които да заменят застаряващия Pratt TF33 на всеки от осеммоторните бомбардировачи в следващите 15 години.

На американския пазар за военна авиация, с малко поръчки за спечелване, производителите на двигатели GE, Pratt и Rolls-Royce влизат в това, което може да бъде определящ за индустрията период на конкуренция. Pratt има ясна преднина над своите съперници с позиции на единствен доставчик на двигатели на изтребителя Lockheed Martin F-35 на ВВС, бомбардировача Northrop Grumman B-21 и танкера Boeing KC-46. Но конкурентите на Pratt постигнаха големи победи през последните 2 години - двигателят GE F404 бе избран да задвижва УТС Boeing T-7A, а двигателя Rolls AE3007 е изборът за БЛА Boeing MQ-25A на флота.

Стремейки се да въведе F-15EX възможно най-бързо и да замени стареещите F-15C, ВВС първоначално решиха да се откажат от конкуренция за двигателя. Въпреки че Pratt F100-PW-220 и -229 са единствените силови агрегати във флота на F-15E на ВВС днес, F110 на GE е единственият двигател, квалифициран на конфигурацията, включваща две основни актуализации за F-15EX - управление fly-by-wire и преработено крило.

Pratt все още се бори да реши как да реагира, след като в края на януари 2020 г. ВВС публикуваха съобщение за намерение да възложат на GE поръчката за двигател с единствен източник. „Имаше няколко дълги дни през февруари и края на януари, когато се опитвахме да решим дали това е нещо, което искаме да протестираме. Но ние просто искаме да участваме в състезанието. Смятаме, че имаме наследство с програмата. Имаме много жизнеспособен двигател“ сподели Марк Бейерле, програмният директор на F100 на Pratt.






В отговор на решението за единствения източник, Pratt представи декларация за способностите на ВВС за F100 и подаде протест пред Сметната палата (GAO) с надеждата да принуди ВВС да стартират конкуренция. В крайна сметка ВВС решиха да се отговорят на Pratt наполовина. GAO отхвърли жалбата на компанията през март, а ВВС стартира конкурентно проучване на пазара. Първият лот двигатели за осемте изтребителя F-15EX, закупени с Lot 1, ще бъде предоставен на GE, но проучването ще вземе предвид готовността на F100 да се конкурира за бъдещи производствени партиди.

За разлика от F-15EX, за договора за програмата B-52 CERP се води здрава конкуренция. Четири двигателя - CF34-10 и Passport на GE, Pratt PW800 и Rolls-Royce BR.725, който се предлага на ВВС като F130 - се състезават за поръчката. И трите компании представиха виртуални прототипи на двигателите и завършиха анализ на риска за интеграция с Boeing В-52 във Фаза 1 на състезанието. ВВС започнаха Фаза 2 за избор на източник, като окончателните оферти трябва да бъдат подадении през юли 2020 г.

ВВС търсят оферти, които могат да осигурят по-голяма горивна ефективност от минималното изискване, като ценовите кредити на стойност до 375 милиона долара са налични за двигатели с по-висока ефективност. Ценови кредити на стойност до 125 милиона долара също са налични за двигатели, които надвишават праговото изискване на ВВС за непланиран демонтаж на двигатели.

Предизвикателството ще бъде адаптирането на модерен двигател към конструкцията на пилона и авиониката на B-52. Избирайки конфигурация за смяна на 8 за 8, а не 4 за 8 двигателя, ВВС свеждат до минимум промените в структурата на крилото и необходимостта от адаптиране на хоризонталното и вертикалното оперение, за да се преодолеят по-големите неблагоприятни последици, причинени от повреда на двигател. Но въвеждането на съвременни двигатели с напълно цифрово управление предизвика изискване за актуализиране на дисплеите на авиониката в пилотската кабина.

На снимката: Първият прототип на F-15EX извърши първи полет през април 2020 г. с двигатели GE F110, които осигуриха вертикалния набор н ависочина още от излитането (сн. Boeing)
image
loading...

Други публикации


Напиши коментар

Коментари: 1

  1. #1
    терминатор 05 юни 2020, 20:25
     
    0
     
    0

    Отвратителен превод

Напиши коментар

Задължителни полета*

Социални мрежи

Вход

Запомни ме на това устройство

Регистрирай се Забравена парола
whitewater.bg

Последни

НАЙ-ЧЕТЕНИ НАЙ-КОМЕНТИРАНИ

Морски архиви

Прочети още

Броячка