АКО МОЖЕХА ДА ГОВОРЯТ: РАЗХОДКА С КАПИТАН ПЕТКО ВОЙВОДА НА О-В ТАСОС! ЕКСКЛУЗИВНИ СНИМКИ...

Pan.bg 02 окт 2019 | 13:08 views (2786) commentaries(0)
img Световна морска хроника № 65

Специално за Pan.bg от о-в Тасос и нашия Средиземноморски приятел капитан Петко войвода

След като на 10 септември т.г. княз Булгариус ни разказа за атрактивния залив Порто Лимнионис или Лисичата опашка на о-в Закинтос днес той предава щафетата на капитан Петко войвода, който ни е подготвил още по-интересен репортаж от о-в Тасос.

Подобно на Кавала и Тасос или Зеленият остров също е свързан с българската история. В нейната морска компонента освен българска администрация през Втората световна война тук е имало и две корабостроителници.

Капитан Петко войвода, който пребивава в Северна Гърция от години проучва въпроса за българското корабостроене в района и разполага с множество ценни архивни материали, които планира да подари на новосъздадения Бургаски морски музей.

Припомняме, че на 2 септември т.г. капитан Петко войвода ни разказа за риболовния флот в Кавала.

Наскоро получихме негови снимки от корабостроителницата край Скала Прину, разположена в северната част на о-в Тасос. Разстоянието между Скала Прину и Лименас, административната столица на о-в Тасос е около 15 км.

В наши дни е прието селището Лименас да се нарича Тасос, от името на острова.

Самата корабостроителница е издържана в традиционния гръцки стил - в нея цари творчески хаос, който вероятно се подчинява единствено на правилата на Зевс и Посейдон или накратко на собственика.

В началото на есента на пясъчния бряг край Скала Прину вече са извадени един скоростен катер (снимка 20), половин дузина риболовни и туристически гемии за ремонт (снимки 1-4, 12-16, 21-31), както и множество малки лодки (снимки 32, 34, 35 и 36).

Между тях са разхвърляни дърводелски инструменти, архитектурни шаблони, кутии с боя, лак, лепило и машинно масло, кабели, въжета, рибарски мрежи, котви, гребла...Ако кажем, че тук се извършва само кораборемонт определено ще нараним самочувствието на местните лодкостроители.

Защото между стапелите (снимки 5, 10, 18 и 21) вече се издига прясно боядисания и лакиран корпус на нова лодка с изящни форми (снимки 6, 7, 8 и 9).

Иначе през почивните дни тук цари пълна тишина. Местните жители съвсем естествено не си спомнят точно от кога съществува корабостроителницата в Скала Прину, но доколкото знаят от по-старото поколение тя си е била на същото място и през 19 век.

Да са идвали българи тук и да са строили
РАЗГЛЕДАЙТЕ ГАЛЕРИЯТА > > >




кораби им се струва невъзможно, защото българите съвсем естествено са конен народ, а не моряци.

Преди да си тръгне капитан Петко войвода засне и една малка рибарска лодка (снимка 36). На неговия въпрос как се нарича тя на гръцки местните работници отговориха съвсем простичко: "плава".

"Плава" - хубава и изразителна българска дума (глагол) за традиционна гръцка лодка, нали?

Какво друго ни остава да кажем за финал на настоящата публикация освен: "Ех, ако корабите в тази гръцка корабостроителница можеха да говорят"!

Благодарим на капитан Петко войвода за снимките и очакваме следващото му включване!

Следете международните морски новини в Pan.bg!



Навигирайте с бутоните под снимката, за да разгледате галерията!


АКО МОЖЕХА ДА ГОВОРЯТ: РАЗХОДКА С КАПИТАН ПЕТКО ВОЙВОДА НА О-В ТАСОС! ЕКСКЛУЗИВНИ СНИМКИ...

ПРЕДИШНА СНИМКА 18/36 СЛЕДВАЩА СНИМКА

loading...

Други публикации


Напиши коментар

Коментари: 0

Напиши коментар

РЕГИСТРИРАЙТЕ СЕ, ЗА ДА КОМЕНТИРАТЕ СТАТИЯТА!


Регистрирай се

За реклама

Вход

Запомни ме на това устройство

Регистрирай се Забравена парола

Последни

НАЙ-ЧЕТЕНИ НАЙ-КОМЕНТИРАНИ

Новини от агенция Xinhua

Прочети още
eXTReMe Tracker