Нинова манипулира, че една от най-добрите оферти за летище "София" е турска

Pan.bg 11 май 2019 | 00:15 views (360) commentaries(0)
img .mediapool.bg


Продължаващите твърдения на БСП и лидера ѝ Корнелия Нинова, че държавата ще даде летище "София" на Турция, както и манипулативни медийни публикации, провокираха Френско-българската търговска и индустриална камара да направи изявление в петък, че това не е вярно. Малко преди това пък транспортният министър Росен Желязков каза, че изборът на концесионер на летището нито е предопределен, нито все още е избран победителят в процедурата.

Ден по-рано бяха отворени офертите https://www.mediapool.bg/letyasht-start-za-frensko-turski-konsortsium-v-nadprevarata-za-letishte-sofiya-news293033.html на петимата кандидати за управляват летището в следващите 35 години. От тях стана ясно, че френско-турският консорциум между френският летищен оператор "Аеропорт де Пари"(Aéroport de Paris) или "Ей Ди Пи") и турската "ТАB Хавалиманларъ Холдинг" (ТАV) предлагат на държавата най-високо концесионно възнаграждение от 33 млн. евро година (десет пъти над влизащата в бюджета за миналата година печалба на дружеството) и инвестиция над 900 млн. евро. Само британско-китайският консорциум "Витоша" предлага малко по-високи вложения от 1 млрд. евро, но пък предлаганата концесионна такса е най-ниската сред петте оферти – под 20 млн. евро.

Това накара Нинова да продължи отколешната атака на социалистите срещу концесионната процедура, да я вкара в предизборната кампания на левицата и да обяви пред журналисти в София: "Кое е европейското в това да дадеш летище "София“ на Турция?". По думите ѝ не е вярно, че държавата е лош стопанин и доказателството за това бил фактът, че "вчерашните кандидати, чиито оферти са отворени, са държавни фирми". Тя посочи още, че летището подобрявало финансовите си резултати.

"Няма нито предопределен, нито избран концесионер за летище "София", отвърна ѝ от Бургас транспортният министър Росен Желязков. Той припомни, че в следващите седмици специална комисия ще разгледа и оцени конкретните предложения на кандидатите. Шансовете им да се класират към момента са равни, обяви Желязков.

Той предупреди, че концесионната процедура за аеропорта е във фаза, в която всяко "волунтаристично говорене поднася много лош сигнал към всички чуждестранни инвеститори в държавата".

От Френско-българската търговска и индустриална камара разпространиха изявление на своя председател Стефан Делайе, че водещ партньор със 75 процента в консорциума "Ей Ди Пи"/ТАВ е френският летищен оператор, който от своя страна притежава над 46 на сто в ТАВ. "Поради това би било неточно представянето на компанията да бъде ограничавано до турския ѝ произход", посочва Делайе.

Той припомня, че "Аеропорт




де Пари" е базирана в Париж френска компания и настоящ световен лидер в летищните операции, с повече от 281 милиона пътници по целия свят през 2018 г. Тя е регистрирана на Парижката борса. Основните акционери на компанията са френската държава (50.6%), холандската група "Дъч Роял Схипхол Груп" (Dutch Royal Schiphol Group) с 8%, както и различни частни индустриални и финансови инвеститори.

TAВ е младшият партньор в този консорциум, с едва 25% от акциите. Освен това, от юни 2017 г. 46.12% от акциите на TАВ са на "Ей Ди Пи", което я прави част от тази международна група, а не от турска компания, обясняват от камарата. "Този контрол е отразен и в управлението на компанията. Председателят на Съвета на директорите на ТАВ Едуард Аркрайт е заместник-изпълнителен директор на Групата "Аеропорт де Пари". Другите акционери са предимно международни (основно американски и британски компании. От организацията допълват, че TAВ е активна в много европейски страни, с инвестиции и операции в Хърватия, Северна Македония, Латвия и други държави. От април 2019 г. компанията вече не е оператор на летище Истанбул.

Делайе допълва, че " вярва, че би било чудесна възможност за летище София да се присъедини към мощната глобална мрежа на Групата "Аеропорт де Пари". "Изборът на този партньор ще бъде чудесен символ за динамиката на френско-българските икономически отношения, които са особено активни в производството на части за авиотранспортния сектор, откакто наскоро бе открит и заводът на "Латекоер“, допълва шефът на камарата.

"Предложението на консорциума ADP/TAV е 100% френска оферта, която потвърждава нарастващия интерес на френските инвеститори към България", заключава той..
loading...

Други публикации


Напиши коментар

Коментари: 0

Напиши коментар

Задължителни полета*

Advertisement

Login

Remember me on this device

Registration
eXTReMe Tracker