1990 година: Можехме да загубим 2 самолета за 30 минути

Pan.bg 09 дек 2019 | 12:42 views (690) commentaries(1)
img Източник:"Armymedia.bg''

О.р. майор инж. Станимир Желев, началник-щаб на ЕПОВР в.ф. 28000 – Граф Игнатиево:

Случаят, който разказвам, е уникален и е доказателство, че в авиацията всичко е възможно. Става дума за два самолета МиГ-21 с бордни номера №294 и №324. Вторият рядко участваше в полети поради ограничен ресурс на двигателя. Използвахме го като дежурен изтребител, а на полети – като резервен в дъното на таблицата.
По това време самолетите страдаха от дифузия на горивните резервоари. Тъй като на МиГ-21 резервоарите са гумени, с времето горивото проникваше през гумата, по повърхността на резервоара се образуваше тънък горивен филм, който образуваше капка, и видимият ефект бе петно под самолета. В един момент много самолети не летяха заради липса на горивни резервоари.
В деня на полетите техникът на №294 бе в болнични и бе заменен от Асен Барбутски. №294 бе извършил един полет и при подготовката за повторен полет Барбутски дойде и каза, че липсва ключът на спирачния парашут… Имаше случаи, когато, докато техникът монтира парашута, оставя ключа на хоризонталния стабилизатор и го забравя там… Решихме, че полетите на №294 се поемат от №324. Под него вече имаше малко петно, но това не ни притесняваше. Така за полет тръгна №324. Пилотите запуснаха двигателите, изрулираха и застанаха в началото на пистата. Последва форсаж, засилване и изненадващо, след 3–4 секунди самолетите изключиха форсажите и пуснаха спирачните парашути. В този момент техникът Барбутски се върна, размахвайки загубения ключ.
Качих се на кулата, за да докладвам. Самолети са се връщали от старта, но да се включат форсажи, да се засилят и да спрат – не се бе случвало. Оставаха 4–5 сек преди отлепянето им от земята.
Бях като зашеметен, когато подп. Дунчев ми каза, че на Чешнегирово пилот на МиГ-23 е катапултирал в района на Раковски и полетите са спрени навсякъде.
Тогава техникът на №324 Нено Божков ми показа петното, което се беше увеличило страшно много. От петънце 5–6 мм сега се беше образувала локва близо 1 м. Течността обаче не беше керосин, а масло. Тръбичка с диаметър около 15 мм, свързваща две секции на горивно-масления агрегат на двигателя, се беше скъсала и стоеше като отрязана с нож. Маслото в резервоара бе намаляло с половин литър.
Стоях като втрещен и не можех да повярвам,




че всичко това е истина. Толкова събития в един момент, които сякаш дирижирани от невидим диригент, бяха част от пиеса, изпълнена с точност до секунда. Бях онемял. Какво би станало, ако самолетът беше излетял? При това изтичане на масло дали щяхме да имаме лукса от 30 мин самолетът да се върне от , или в полет маслото щеше да изтече и двигателят да блокира? Тогава дали в рамките на половин час два бойни самолета нямаше да претърпят аварии в полет и пилотите да катапултират. Дали, дали…
Как съм се чувствал в този момент… не помня. Знам само, че имахме огромния късмет и бяхме защитени в работата си. „В авиации все бывает”, често си казвахме това на старта, но за мен това беше израз с действителна стойност. Отидох в Пловдив и запалих свещ – с благодарност за миналите дни и с молба за предстоящите.”
loading...

Други публикации


Напиши коментар

Коментари: 1

  1. #1
    Borei 09 дек 2019, 13:09
     
    3
     
    1

    "...Толкова събития в един момент, които сякаш дирижирани от невидим диригент,..."

    И после кажете, че няма нещо, като съдба?

    Руският летец изпитател Сергей Богдан, преди да лети със самолета го глади по бронята и казва, че му е "добрият кон", за да няма аварии :)!!!

Напиши коментар

РЕГИСТРИРАЙТЕ СЕ, ЗА ДА КОМЕНТИРАТЕ СТАТИЯТА!


Регистрирай се

За реклама

Вход

Запомни ме на това устройство

Регистрирай се Забравена парола

Последни

НАЙ-ЧЕТЕНИ НАЙ-КОМЕНТИРАНИ

Новини от агенция Xinhua

Прочети още
eXTReMe Tracker