Аню Ангелов или началото на промяната

Pan.bg 22 юли 2011 | 14:17 views (1736) commentaries(0)
img в."ТРУД"

Поредицата на “Труд” какво свършиха министрите за 2 години продължава със сектор, който е твърде специфичен. За да се случат реалностите в отбраната, те трябва да са планирани 10 г. по-рано. Всеки нов министър, който поема ресора, стъпва на направеното преди него поне от трима предшественици - с всички плюсове и минуси.

Аню Ангелов пое родния Пентагон с амбицията да реализира предизборното обещание на ГЕРБ, чийто автор е той, в края на управленския мандат на кабинета да имаме малка, но модерна армия. Първите стъпки вече са направени. Бялата книга, приета от парламента, и Планът за развитие, утвърден с постановление на кабинета, предвиждат до 2014 г. в отбраната да бъдат съкратени няколко хиляди души. От 44 000 въоръжените сили ще се редуцират до 37 000, а армията от 34 500 ще се свие до 26 000 щика. За първи път се предвижда да имаме и 3500 доброволни резервисти на заплата. Промените вече започнаха от върха на армейската пирамида. Съкращенията първо обхванаха състава на МО и висшите командни звена на войските. Основното намаляване на числения състав на армията и предислоцирането на поделенията ще е през 2012 и 2013 година.

Новото ръководство на МО успя да погаси наследени задължения от 576 млн. лв., като ги сведе до 102 милиона. От всички министерства обаче най-много бяха орязани парите на МО. При това правителство за първи армията е с по-малък бюджет от полицията. За периода 2009-2011 г. министерството получи близо 1,2 млрд. лв. по-малко. В крайна сметка войската наистина става малка, но още не е модерна.
Силни страни

+ Експерт, перфектен теоретик - и опонентите признават това качество на министър Аню Ангелов. Няма спор, че той е корифеят по военните проблеми в управляващата партия. Макар че в ГЕРБ членуват и бивши армейци, едва ли има някой, който по-добре от него да познава тънкостите на военното изкуство.

+ Умее да работи с НАТО и европейските институции - близо 3 г. е бил аташе по отбраната в Лондон. Явно опитът му на дипломат с пагони зад граница сега му помага да плува в свои води на международната сцена. Отличният му английски е големият плюс в контактите с неговите колеги от пакта и ЕС. Като прибавим и военната му подготовка, става ясно




защо с лекота говори на международни форуми. И със самочувствие предлага инициативи.

+ Постепенно започна да проявява самостоятелност - и да се стреми да отстоява позициите си. На заседание на Министерския съвет се опъна на Цветан Цветанов за закона за Военната полиция, който вицепремиерът оспорваше. И каза: “Не смятам, че в МВР са най-добрите юристи.” Излезе и с остра позиция срещу опитите за промени в социалния кодекс, които щяха да увеличат възрастта за пенсиониране на военните.

+ Старае се да води прозрачна политика - макар че може и да е по-добра, факт е, че МО се отвори за медиите. В сайта на ведомството вече се качват актуални данни. Всяко решение и заповед на министъра (без секретните), изказване или становище след часове е в мрежата.
Слаби страни

- Разчита предимно на себе си - не се доверява много на другите и държи почти всяко управленско решение в МО да минава през него и да влиза в действие след санкцията му. А това крие риск да се сгреши.

- Кадровата му политика е уязвима - няма друго ведомство от кабинета “Борисов”, уволнило толкова много чиновници без ясно обяснение защо се прави това. В общия кюп изгоряха и добри професионалисти само защото са работили при тройната коалиция. Често е критикуван, че в МО са назначени много военни пенсионери, включително за това, че на възлови длъжности в администрацията са устроени негови приятели отзапаса. Все още МО ревниво крие колко е броят на работещите пенсионери в отбраната.

- Склонност към излишно нормотворчество, което води до предпоставки да се допускат неточности. Под негово ръководство МО прекрои стари закони, произведе и нови. Ведомството написа и основополагащи документи, в които има несъвпадения в данните на основни параметри за войските. Например в Бялата книга и в Плана за развитието числеността на въоръжените сили, армията и резервистите се разминават.

- Той и политическият му екип сбъркаха, като забраниха на военните да си купуват жилища от армията. Това удари силно върху имиджа им във войските, защото всички униформени знаят, че Ангелов и заместникът му Валентин Радев като бивши военни са си купили апартаменти от МО. Тази идея не трябваше да е тяхна.
Другите за министъра

О. р.ген. Чавдар Червенков, бивш шеф на военното разузнаване и вътрешен министър: Впечатлението ми е положително. Уравновесена личност ръководи МО. Но към министъра имам дребни забележки. Не бива да правиприбързани изказвания. Като това, че изборът на нов изтребител ще бъде политическо решение. Преди заяви, че ще готвим усилен батальон за Афганистан, а сега, че правим планове за изтегляне. Отдавна трябваше да е ясно, че Афганистан е неработеща кауза. Наскоро Ангелов обеща и поток поръчки от армията за отбранителната ни промишленост.Това е абсурд. Армията няма да спаси военнопромишления ни комплекс, ако не стане конкурентоспособен.

Проф. Димитър Йончев, военен експерт: Ангелов води разумна политика при липсата на пари. Но имам препоръка - да настоява за перспективна политика за използване на въоръжените сили. В Афганистан трябва да участваме със самостоятелен контингент, а не да сме придадена сила. Така само запушваме дупки.
Политиката в сектора*

Плюсове

+ В сектора отбрана вече има разписана времева пътна карта (която е секретна - б. р.). Тя дава точна визия по години и месеци къде и колко ще се съкращава във войските, какви формирования ще се предислоцират и реформират до крайния срок - началото на 2014 г.

+ Въведен е съвременен начин на планиране на бюджета - според парите, необходимите способности и отчет на заплахите.

+ За първи път се експериментира такъв важен проблем като снабдяването с униформи да се реши на пазарен принцип. Всяка шивашка фирма, купила лиценз от МО, ще предлага камуфлажи на военните. Те ще избират според качеството и цената.

Минуси

- Сериозно куца реализирането на плана за приходите. Това е една от най-сериозните слабости в работата на МО. Миналата година той беше изпълнен едва на 1/3. За тази година са предвидени 62 млн лв. и ще е успех, ако ведомството заработи 25 млн. лв. МО има най-много излишни имоти - около 850. Вярно е, че има стагнация на пазара, но тази причина не може да служи винаги за оправдание. Мениджърският подход в политиката на МО се нуждае от свежи идеи, а засега няма признаци, че такива се задават на хоризонта.

- Все още няма договор за поддръжка на изтребителите МиГ-29, а главно те гарантират въздушния ни суверенитет.
Възможности

- МО разработи план за 13 инвестиционни проекта за превъоръжаване на армията с оръжия по натовски стандарти. Той обхваща трите вида въоръжени сили - пехота, авиация и военноморски флот. Общата прогнозна стойност за реализиране на плана е 2 млрд. лв. Времевият обхват за изпълнението му е до 2020 г. Съдържателната концепция на документа е доста добра, защото дълго време в армията не е постъпвало ново и съвременно оборудване.

- Вероятно до 2 г. България ще изтегли войниците си от Афганистан. Сега МО и МВнР работят върху стратегията. Точно кога и как ще стане, ще се разбере скоро. По-важното е, че ще се появи възможност за икономия на финансов ресурс, който да се пренасочи към армията ни у дома. Защото средногодишно за издръжката на мисиите навън МО харчи близо 50 млн. лв.
Опасности

- Има опасност МО да не успее да се пребори за достатъчно средства, за да осъществи плана за превъоръжаване. Причината е, че 13-те проекта са разчетени за военен бюджет ориентировъчно около 1,5% от БВП. Финансовият министър Симеон Дянков обаче заяви,че е решил следващите години да ореже парите за сектор сигурност, в който влиза и отбраната. Сега тя получава 1.3% от БВП. Целта е да се осигурят повече средства за земеделие, образование, наука и култура за сметка на полиция, армия, разузнавателни и силови служби.

- Намеренията на МО да купи 8 нови изтребителя е препъникамък, който ще затрудни не само ведомството, но и кабинета и парламента в крайна сметка. Няма как да се обясни на хората, особено в навечерието на избори, че трябва да се дадат над 1 млрд. лв. в криза.

*Използваме SWОT анализ - популярна техника за анализиране на компании, дейности или стратегии.
loading...

Други публикации


Напиши коментар

Коментари: 0

Напиши коментар

РЕГИСТРИРАЙТЕ СЕ, ЗА ДА КОМЕНТИРАТЕ СТАТИЯТА!


Регистрирай се

За реклама

Вход

Запомни ме на това устройство

Регистрирай се Забравена парола

Последни

НАЙ-ЧЕТЕНИ НАЙ-КОМЕНТИРАНИ

Новини от агенция Xinhua

Прочети още
eXTReMe Tracker