Държавата ще налее 30 млн. лева в летището в Балчик и после ще го концесионира

Pan.bg 08 юли 2011 | 12:26 views (1615) commentaries(4)
img
Владислав Горанов: Държавата няма политика да инвестира в граждански летища

Правителството може да вкара 30 млн. лева, за да превърне военното летище в Балчик в гражданско преди да го даде на концесия. Това става ясно от стенограмата на правителственото заседание в сряда, публикувана в петък.
Премиерът Бойко Борисов е основен двигател на идеята въпреки резервите на други членове на кабинета.
Зам.-финансовият министър Владислав Горанов в началото на дискусията по темата обяснява, че "държавата няма политика да инвестира директно в граждански летища", като обикновено това се случва през концесии.
"Предлагам тук подходът да бъде същият. Ако идеята е това летище да бъде разширено за целите на гражданската авиация и да придобие техническата способност да приема граждански полети, това нещо да бъде реализирано чрез отдаването на летището на концесията. Смятам, че ще бъде проявен инвестиционен интерес", посочва Горанов.
Освен това той предлага до края на годината, докато приключи евентуално една концесионна процедура, обектът да продължи да се финансира от бюджета на военното министерство, тъй като няма предвидени средства в бюджета на транспортното ведомство.
Министърът на транспорта Ивайло Московски от своя страна посочва, че по предварителни данни от експерти от ГВА необходимата инвестиция, за да бъде доведено до ниво гражданско летище, на което ще могат да кацат същия тип самолети, каквито кацат и на Варна, ще бъде около 30 милиона.
"С господин Горанов разговаряхме, това ще е доста тежък ангажимент към бюджета", казва Московски.
Премиерът Бойко Борисов обаче е категоричен в намерението си, което анонсира още преди седмици.
"Искате да ми кажете, че ние нямаме резерв от 30 милиона да ги вкараме да си направим летище и след това да си ги вземем от този, който ще дойде да ги управлява, това ли искате да ми кажете? Ще се замисля по някои други теми! Повече не искам коментар. Искам го напролет, май месец това летище да функционира за новия туристически сезон. И военните да могат също така да си кацат", заповядва Борисов.
"Колеги, когато навремето спорехме в Общинския съвет в София и си купихме земята, сега 20 милиона ни възстанови Европейският съюз. Така че, това може да струва и 50 милиона, в момента, в който след това се даде на концесия или се даде да се оперира от някой, тези пари ще се




върнат", казва още Борисов.
Според него летище Балчик умишлено години наред не е пускано, за да може да има монопол на летище Варна и всички туристи за Северна България да минават през Варна.
"Местните оператори, собственици, хотелиери и бизнес с всички съм се срещал, даже бяхме и с министър Московски единия път, всички казват – никой нямаше кураж да го направи това, затова не е и правено. Така че считайте, че това е политическо решение, първо. Второ, то е абсолютно гарантирано, че касае подобряване на бизнес услугата за туристическия сезон. Трето, съм сигурен, че ще има инвестиционен интерес от големите оператори, защото знаете, че дори и към момента има монопол към возенето на морето. Услугата не е добра. И не създадем ли конкурентност, тя няма да бъде никога добра. Затова не искам да ми се шикалкави", казва още Борисов.
Той посочва, че летището на военните е буренясало и не се поддържа по никакъв начин.
"Аз нарочно веднъж кацнах на него, щеше да се разпадне самолетът. Сиреч, военните да не говорят приказки от типа, че това им е резервното, най-важното и какво ли не летище. Защото те по Конституция имат право, ако им трябва, да кацнат на което летище искат, както кацат на София. Така че не им е проблем на военните летището. Затова, Горанов, прехвърляте или част от парите, за да функционира летището, но незабавно се пуска дали концесия, дали като дойде Дянков говорете, го правим и го даваме тогава на концесия. Московски е вече пряко отговорен с днешното решение, ако искаш направи предприятие, каквото искате, имате експерти. Аз искам там да бъде гражданско летище, да се ползва от големи оператори, които да докарват туристи в Северна България. По-ясно как да го кажа", посочва Борисов.
Според него, след като се намери сериозен оператор за летището и собствениците на другите летища ще ги "превърнат от селски кокошарници, каквито са в момента, в нормални летища".
Въпреки категоричната позиция на премиера в края на дискусията все още има неясноти.
"Само не разбрах предложението на Горанов относно това до края на годината ние да го обслужваме или ще го сдаваме това летище на Министерството на транспорта, информационните технологии и съобщенията", посочва военният министър Аню Ангелов.
"От теб се иска да го сдадеш", посочва Борисов.
Не става ясно обаче кой ще поеме издръжката на летището до концесията, държавата ще инвестира ли в него и от къде ще се намерят средствата, ако има подобно решение
loading...

Други публикации


Напиши коментар

Коментари: 4

  1. #1
    Инжинера 08 юли 2011, 13:22
     
    0
     
    0

    Дано тези неясноти не провалят добрата идея... Това би могло да съживи сектора.

  2. #2
    никс 08 юли 2011, 15:54
     
    0
     
    0

    Аз моите 6 лева от тези 30 милиона не ги давам-да ги даде "този,който ще дойде да ги управлява"!Яяяя....+#$%@*&^^!

  3. #3
    Preslav 08 юли 2011, 16:28
     
    0
     
    0

    Когато през пролетта на 2012 година летището започне да функционира елате и ще ви почерпя с 1 каса бира и 100 кебапчета! Обещавам тържествено - телефон 974-51-28. Ще си говорим на пролет, когато няма да има още нищо...

  4. #4
    pesimist 08 юли 2011, 16:40
     
    0
     
    0

    "Аз искам там да бъде гражданско летище, да се ползва от големи оператори". Идеята е много добра, но с 30 млн. много трудно ще го вкара в стандартите на големите оператори. Мисля, че експертите от ГВА са подвели министъра на транспорта и инвестицията ще е много по-голяма. Ремонт на полосата, рульожките, нови стоянки за големите пътнически самолети, вътрешна и външна инфраструктура, карго и пътнически терминали, охранителни системи, комуникации, навигационни системи по IKAO, сертификации и т. н. ще струват доста пари. И като се замисли човек колко месеца в годината ще се ползва активно това летище, струва ли си държавата да инвестира тези средства. Да го отдават на концесия в този му вид, пък който го наеме да инвестира колкото си иска в него.

Напиши коментар

РЕГИСТРИРАЙТЕ СЕ, ЗА ДА КОМЕНТИРАТЕ СТАТИЯТА!


Регистрирай се

За реклама

Вход

Запомни ме на това устройство

Регистрирай се Забравена парола

Последни

НАЙ-ЧЕТЕНИ НАЙ-КОМЕНТИРАНИ

Новини от агенция Xinhua

Прочети още
eXTReMe Tracker