Ще я бъде ли магистрала "Струма" през Кресненското дефиле?

Pan.bg 08 дек 2019 | 16:39 views (299) commentaries(0)
img
banker.bg


Гъста мъгла продължава да обвива строителството на магистрала "Струма" в района на Кресненското дефиле. По проекта действително има раздвижване, но немалко належащи въпроси следва да бъдат изчистени. Най-важният безспорно е дали проектът няма да бъде бастисан от европейските институции заради екологични нарушения. Отделно предстои да научим дали Европейската комисия ще се ангажира с отпускане на средства за градежа. Друг важен момент е и срокът, в който следва да приключи строителството на аутбана, тъй като управниците, независимо от партията, която представляват, вече 15 години ни обещават, че скоро ще пътуваме до Гърция бързо и безопасно.

В средата на тази седмица постоянният комитет на Бернската конвенция реши да не отваря досие по въпроса за трасето на автомагистрала "Струма" през Кресненското дефиле. Той остава като "възможен файл", както е било през последните 4 години досега, съобщават от Министерство на околната среда и водите. Това решение е било взето на заседание на Постоянния комитет, което се провежда от 3-6 декември 2019 г. в Страсбург. Комитетът препоръчва да се изпрати мисия на място, чиято задача трябва да бъде уточнена на следващ етап. Бюрото и Постоянният комитет на Бернската конвенция ще продължат да следят развитието на проекта и действията на държавата за опазване на биоразнообразието в района на Кресненското дефиле.

Преди дни Комисията към петициите в Европейския парламент затвори подписката на екоорганизации срещу строителството в района на Кресненското дефиле. Според евродепутата Радан Кънев обаче проблемът е с Европейската комисия, тоест с органа на ЕС, който отпуска финансирането за магистралата. По думите му проблемът е, че проектът е одобрен с тунел, а не по старото трасе.

"Много хора се тревожат за ефектите върху Кресненското дефиле от гледна точка на околната среда.Това е един отворен въпрос. Проблем има и с преминаването по сегашното трасе. Тези завои не са предвидени за магистрала. Всеки български гражданин има право неговата петиция да бъде изслушана в европейския парламент и депутатите да преценят нейната основателност", обясни Кънев.

Представител на Европейската комисия посочи пред евродепутатите, че българският проект е бил подложен на оценка и са поставени въпроси, на които се очаква отговор от властите у нас. По неговите думи ЕК е дала да се разбере, че ще одобри проекта, само ако отговаря




на всички технически показатели и на изискванията за опазването на природата.

В същото време обаче бе приключена процедурата по обществената поръчка за строителството на аутобана. Победител в надпреварата за изграждането на 13-километровия участък е дружеството "АПП ЛОТ 3.2.1" участват: "ГРОМА ХОЛД" ЕООД (бивша "Агромах"), "ЕВРОПЕЙСКИ ПЪТИЩА" АД, "ВОДНО СТРОИТЕЛСТВО – БЛАГОЕВГРАД" АД, "ПЪТПРОЕКТ" ЕООД и "ВАХОСТАВ-СК" а.с.

Точната сума, оферирана от "Грома Холд", е 599 999 903.90 лв. с ДДС, което означава, че всеки километър от платното ще струва по 45,45 милиона лева.

Съвсем отделен въпрос е дали Еврокомисията ще съфинансира проекта или сумата ще е само за сметка на българските данъкоплатци. Още през октомври стана бе публикуван отговор от Брюксел, че Комисията смята, че на база представената информация, исканият финансов принос за предложения голям проект не е оправдан. Писмото всъщност е отговор на апликационната форма, с която страната ни е кандидатствала за сума в размер на 270 млн. евро.

България не е успяла да осъществи целите и мерките за опазване на всички обекти, определени съгласно директивата за Местообитанията, като по този начин е нарушила същата директива. Отсъствието на необходимата оценка за опазване средата, създава възможности за грешни изводи и представянето на проекта в по-благоприятни обстоятелства, отколкото би трябвало. Също така не се е съобразила с изискванията на Натура 2000 за опазване опазване на биоразнообразието в региона. Освен това България е представила непълни и нелогични срокове за изпълнението на участъка. Агенция "Пътна инфраструктура" не е предвидила разбивка за напредъка по години, а само е посочила, че ще изпълни 41% от проекта до 2023 г.

Освен това на заседание на Комитета по наблюдение на оперативна програма "Транспорт" през юли бяха коментирани други проекти, по които да се търси финансова подкрепа от Европа. За да не бъдат изгубени европейските средства за настоящия програмен период, има вероятност те да отидат за изграждането на участъци от скоростния път Видин-Мездра, както и към строящия се в момента София-Калотина.
loading...

Други публикации


Напиши коментар

Коментари: 0

Напиши коментар

РЕГИСТРИРАЙТЕ СЕ, ЗА ДА КОМЕНТИРАТЕ СТАТИЯТА!


Регистрирай се

За реклама

Вход

Запомни ме на това устройство

Регистрирай се Забравена парола

Последни

НАЙ-ЧЕТЕНИ НАЙ-КОМЕНТИРАНИ

Новини от агенция Xinhua

Прочети още
eXTReMe Tracker