Електрическите тротинетки - новата епидемия по улиците

Pan.bg 20 сеп 2019 | 20:08 views (238) commentaries(0)
img
dnevnik.bg


Сигурно сте ги виждали – електрическите тротинетки, станали модни и в България. Само няколко месеца след като бяха позволени, опасностите от тяхното ползване излизат наяве. А те са много и най-различни, пише "Дойче веле".

В Хамбург 18-годишен хипстър на електрическа тротинетка се е засилил към фризьорския салон, но по пътя се сблъсква с велосипедистка: кръв, ожулвания, стрес. В Берлин 26-годишна водачка на е-тротинетка се забива в тежкотоварен камион: счупен крак с отворена рана и стърчаща кост. Пак в германската столица полицията спира двама братя, които карат заедно новото модно превозно средство - единият е с цели 3.6 промила алкохол в кръвта, а другият - с 1.4. Това са само част от фактите, които изнася "Зюддойче цайтунг" в публикация за електрическите тротинетки.

И много други германски медии бият тревога. "Берлинер Вохе" и "Франкфуртер алгемайне цайтунг" пишат, че за три месеца в столицата са били регистрирани 74 произшествия с е-тротинетки, при които имало 16 тежко и 43 леко ранени. Вече над 2000 такива превозни средства задръстват берлинските улици и тротоари. Сходни са новините и от втория по големина германски град - Хамбург. Там ранените при злополуки с електрически тротинетки за последните 100 дни наброяват 89. И неслучайно редица големи германски градове вече приемат собствени ограничителни правила за тези устройства, които обикновено се предоставят от фирмите "Лайм", "Сърк" и "Тир".

Равносметката в Германия и по света

Карат по двама, често пъти пияни, задръстват тротоарите, предизвикват злополуки - така накратко звучи равносметката три месеца, след като в Германия беше разрешено движението на електрически тротинетки. Преди да се вземе решението, никой не си даваше сметка за многообразието и масивността на проблемите, които се задават покрай е-тротинетките. Къде да се движат: дали по тротоара, по велосипедните алеи или по улицата? Къде да паркират? Каква опасност създават за по-неуверените пешеходци, например за възрастните хора или децата? Има ли действително екологическа полза от тях? На последния въпрос отговор дава едно изследване на Държавния университет в Северна Каролина, САЩ. Резултатите показват, че човек, който изминава една миля с електрическа тротинетка, предизвиква отделянето на повече въглероден двуокис, отколкото ако измине същия път пеша, с велосипед, с автобус или дори с мотопед.

Има ли изобщо някакъв смисъл от е-тротинетките или те са просто поредната хипстърска




мода? Това се питат не само в Германия. В Париж тези модни устройства вече не бива нито да се карат, нито да се паркират по тротоарите - глобата за първото е 135 евро, а за второто - 35 евро. В Тел Авив през последните години са били наложени цели 13 000 глоби, свързани с е-тротинетките. Според законите в Израел водачите на това превозно средство трябва да се поне 16-годишни, да носят каска и да паркират само на специално означените места. В Дания електрическите тротинетки бяха разрешени пробно в началото на тази година и веднага се превърнаха в любимо превозно средство на туристите и на младежите. В Копенхаген обаче бързо забелязаха и първия проблем: е-тротинетките допълнително задръстват и без това претоварените велоалеи.

Тревога бият и болниците. Д-р Стиг Николай Бломберг от Копенхаген, цитиран от вестниците "Берлингске" и "Зюддойче Цайтунг", разказва, че е възникнала съвсем нова група пациенти. Откакто е-тротинетките се движат из Дания, в държавните болници в страната са били приети над 100 души, пострадали от злополуки с модерното превозно средство - обикновено хора на възраст между 18 и 25 години, особено често с наранявания по главата и лицето вследствие от фронтално падане върху асфалта.

България и "скутерите"

Електрическите тротинетки са популярни и в българската столица. В България някои ги наричат "скутери", превеждайки си думата от английски, но в българския език понятието "скутер" се използва за едноместна бърза лодка. Встрани от тези езикови подробности в България все по-често се обсъжда основният въпрос, занимаващ и западноевропейците: дали електрическите тротинетки действително улесняват придвижването на кратки разстояния в големите градове, или пък се използват главно като моден (и опасен) аксесоар. В Германия три месеца след тяхното легализиране отговорът на този въпрос е по-скоро отрицателен.
loading...

Други публикации


Напиши коментар

Коментари: 0

Напиши коментар

РЕГИСТРИРАЙТЕ СЕ, ЗА ДА КОМЕНТИРАТЕ СТАТИЯТА!


Регистрирай се

За реклама

Вход

Запомни ме на това устройство

Регистрирай се Забравена парола

Последни

НАЙ-ЧЕТЕНИ НАЙ-КОМЕНТИРАНИ

Новини от агенция Xinhua

Прочети още
eXTReMe Tracker