Полетът до Хартум

Pan.bg 18 юни 2011 | 07:27 views (1880) commentaries(1)
img www.bgarmy.eu
Разговор с полковник Димитър Иванов, командир на авиобаза „Враждебна” и майор Георги Стоименов, командир на екипаж на „Спартан”

На определен етап от дейността на Кризисния щаб в българското външно министерство и на дипломацията в Судан, когато става ясно, че отвлечените трима пилоти на вертолети могат да бъдат освободени, във военно-транспортната авиобаза „Враждебна” получават заявка и поставят в непрекъсната готовност един „Спартан” и два екипажа. Това се прави с цел да не се губи време за подготовка при евентуално освобождаване на отвлечените български летци, които работят за германска фирма на територията на Судан. През времето, когато се очаква освобождаването на сънародниците ни в авиобазата се извършват редица подготвителни действия, свързани с полета в далечната страна. На първо място климатът в Судан е коренно различен от нашия. Различна е природата, различни са рисковете за хората в медицинско отношение. Затова започва сътрудничество с Националния център по заразни и паразитни болести. Изяснявят се ваксините, както и рисковете валидни за целия район. В помощ при подготовката на нашите летци за полета до Судан участват и представители на фирмата работодател на пленените летци. Проучва се климатът, отношенията в местната общност, която се оказва много сложна, поради родовите връзки. Там и видимостта е различна, защото въздухът има друг цвят от дребните частици, разпространявани от прашните бури над пустинята. Независимо от цялостното проучване взето е решение екипажът да не контактува с местното население, а да отиде до Хартум, да прибере хората и да се върне обратно, след като се зареди отново самолета. Това е направено с цел безопасност на екипажа.
Маршрутът се проучва много внимателно. Той е приблизително 7 хиляди километра в едната посока. Правени са няколко прелитания над него, но те са инцидентни и не е имало кацане в Судан. Затова полетът в едната и другата посока се планира подробно още в София. Подготвят се два екипажа, защото съгласно регламента един екипаж може да лети до 12 часа.
Този полет не беше обикновен, подчерта полковник Иванов. И като подготовка, и като организация и като изпълнение. Двата екипажа след завръщането си се чувстват горди от успешно изпълнената задача и от осъществяването на полет, който им дава нови знания и опит. Тяхната мотивация е по-силна и от това, че полетът се




явява практически израз на помощта, която въоръжените сили, в случая ВВС, оказват на гражданското общество и на държавата в транспортирането на наши сънародници, преживяли сложна ситуация. Това е престиж, който заслужава внимание. Армията трябва да търси мястото си в обществото и в мирно време. Нейното огромно предимство е поддържането на непрекъсната готовност, което позволява изпълнение на широк кръг от задачи в мирно време и в помощ на населението. Подготовката на полета доказва и възможността за отлично сътрудничество между различни ведомства, в случая между Министерството на отбраната и Военновъздушните сили и Министерството на външните работи и Кризисния щаб. Това е една съвместна операция. В нея на летището в Хартум се включва и международния Червен кръст. Може да се каже, че тя е пример за добра координация между институциите, което се изразява и в постоянното подаване на достоверна информация за обстановката в района на операцията.
loading...

Други публикации


Напиши коментар

Коментари: 1

  1. #1
    аз 18 юни 2011, 14:45
     
    0
     
    0

    "Два екипажа" или и двата екипажа :-)

Напиши коментар

РЕГИСТРИРАЙТЕ СЕ, ЗА ДА КОМЕНТИРАТЕ СТАТИЯТА!


Регистрирай се

За реклама

Вход

Запомни ме на това устройство

Регистрирай се Забравена парола

Последни

НАЙ-ЧЕТЕНИ НАЙ-КОМЕНТИРАНИ

Новини от агенция Xinhua

Прочети още
eXTReMe Tracker