Предлагат срочна служба в доброволния резерв

Pan.bg 17 авг 2019 | 13:07 views (1352) commentaries(0)
img Източник:"Armymedia.bg'';Димитър Илиев

Завършването на доброволната военна служба ще дава предимство за постъпване на работа в структурите за сигурност


Нов проект на Министерството на отбраната за изменение и допълнение на Закона за резерва на въоръжените сили на Р България предлага въвеждането на „срочна служба в доброволния резерв“. С новата служба се планира да се преодолее некомплектът във формированията на армията. Тя ще включва период от 6 месеца, през който пълнолетни български граждани ще могат да преминават военна подготовка и ще изпълняват задачи в състава на военни формирования от въоръжените сили като резервисти.
Според проекта това ще спомогне за реализиране на подготовката на по-голям брой български граждани за защита на отечеството, което съответно ще подобри и окомплектоването на военните формирования с резервисти, а военновременните формирования – със запасни военнослужещи.
Срочната служба в доброволния резерв ще включва три етапа – начална военна подготовка, специална военна подготовка и изпълнение на задачи в състава на военни формирования от въоръжените сили.

image

Новите предложения са продиктувани от анализите, които показват, че в рамките на следващите 10-15 г. страната ни няма да разполага с достатъчно подготвени граждани за защита на отечеството, придобили статус на запасни, с които да бъдат окомплектовани военновременните формирования. От 2015 г. IMG_8141досега начална военна подготовка са преминали едва 337 български граждани, а в курсове за специална военна подготовка за нуждите на въоръжените сили – едва 27. Затова МО отчита все повече затруднения при окомплектоването на военните и военновременните формирования с подготвени граждани.
В досега съществуващите разпоредби на Закона за резерва отпадат различни ограничения. Например и досега има възможност лицата на трудов договор в МО да сключват договори за служба в доброволния резерв. Но тези служители са част от структурите на въоръжените сили за военно време и изпълнението на задачите им като част от тези структури е несъвместимо с изпълнението на активна служба в доброволния резерв, поради което следва да се въведе ограничение за назначаването им като доброволни резервисти. От друга страна определени длъжности за медицински специалисти (лекари, медицински сестри и други), които са необходими за окомплектоване на военните контингенти, участващи в мисии и операции извън територията на страната, не могат да бъдат окомплектовани с необходимите резервисти поради ограничения в Закона за въоръжените сили за




кандидатстване за служба в доброволния резерв на български граждани, назначени по трудово или служебно правоотношение в Министерството на отбраната, структурите на пряко подчинение на министъра на отбраната и Българската армия. За осигуряване попълването на такива длъжности, изискващи медицинско или друго специално образование, при участие в мисии или операции извън територията на страната ненужните изисквания към кандидатите за резервисти ще отпаднат.
В момента договорите за служба в доброволния резерв са тристранни и се сключват между министъра на отбраната, резервиста и неговия работодател. Липсата на съгласие на работодателя често е пречка за сключване на този договор, което препятства комплектуването на военните формирования в мирно и военно време. Отпадането на работодателя като страна по договора ще бъде компенсирано със задължение за уведомяването му за сключения договор от органите по военния отчет, респ. с осигуряване на обезщетение за времето на отсъствието на резервиста от работа поради ползване на неплатен служебен отпуск в размер, определен в акт на министъра на отбраната.
От друга страна ще се дадат определени предимства на хората, които доброволно са се обучили за военнослужещи. Тези, които са минали през доброволна военна служба, ще имат предимство при постъпване на работа в МВР и други структури за сигурност.
Новият проект предвижда Централното военно окръжие да стане самостоятелно юридическо лице, като това ще намали ангажирания за нуждите на ЦВО административен ресурс от страна на Министерството на отбраната и ще му даде оперативна самостоятелност.
Въвежда се максимална възраст за сключване на договор за служба в доброволния резерв, която да бъде не по-малко от две години до навършване на пределна възраст. Това ще гарантира възможността за използване на резервиста в рамките поне на две години, което би оправдало разходите за неговата подготовка.
Досега резервистите, сключили 5 годишни договори за служба в доброволния резерв, можеха да бъдат извикани на активна служба за заместване на отсъстващ военнослужещ или за временно изпълнение на задълженията на вакантна длъжност на военнослужещ само за срок от 1 година, което е твърде кратък период и препятства целесъобразното използване на съществуващия ресурс. Сега това ограничение ще отпадне, като така ще се преодолее съществуващия некомплект във въоръжените сили и резервистите ще могат ефективно да се използват в рамките на сключения от тях договор.
От 1 януари основното месечно възнаграждение на военнослужещите се определя за длъжност и звание. Това налага синхронизация на разпоредбите в ЗРВСРБ със ЗОВСРБ относно дължимото на резервиста възнаграждение, доколкото за времето на активната служба в доброволния резерв, той има статут на военнослужещ. Така срочнослужещите в доброволния резерв ще получават заплати като професионални войници
Първият етап от срочната служба може да бъде част от обучението на ученици и студенти за защита на отечеството. В настоящия момент в девети и десети клас учениците се обучават за придобиване на умения, свързани със защитата на родината, с оцеляване при кризи от военен характер, както и за усвояване на знания за мисиите и задачите на въоръжените сили. С проекта се въвежда по-гъвкав подход, който да е по-изгоден както от гледна точка на структурирането на учебната програма, така и с оглед натовареността на учениците. Предвижда се възможност за обучение за защита на отечеството в рамките на не по-малко от 10 учебни часа от определените в учебните планове часове на класа по време на гимназиалното образование. Допълнително обучение извън тези часове би могло да се осъществява и в избираеми учебни часове.
С промените в Закона за резерва се определя и пределна възраст за служителите в структурите по чл. 50, ал. 2 от ЗОВСРБ като запасни и военноотчетни лица. След анализ на възможностите за комплектуване на военновременните формирования с тази категория запасни и като се взе предвид техния малък брой и специфична подготовка, се предлага, пределната възраст за служба в запаса и като военноотчетни лица да бъде 63 години.
Изчисленията на експертите сочат, че необходимите средства за прилагането на законопроекта за издръжка и подготовка на личен състав, изпълняващ срочна служба в доброволния резерв, както и за обезщетения на работодатели през 2020 г. са в размер на 2 727 000 лв. През 2021 г. ще са в размер на 9 362 000 лв. Прогнозната стойност за разходите през 2022 г., поради увеличаване на броя на личния състав е приблизително 37 451 000 лв. Средствата ще бъдат осигурявани в рамките на утвърдените разходи по бюджета на Министерството на отбраната за 2020 г. и в рамките на утвърдените тавани на разходите на министерството в средносрочната бюджетна прогноза.
loading...

Други публикации


Напиши коментар

Коментари: 0

Напиши коментар

РЕГИСТРИРАЙТЕ СЕ, ЗА ДА КОМЕНТИРАТЕ СТАТИЯТА!


Регистрирай се

За реклама

Вход

Запомни ме на това устройство

Регистрирай се Забравена парола

Последни

НАЙ-ЧЕТЕНИ НАЙ-КОМЕНТИРАНИ

Новини от агенция Xinhua

Прочети още
eXTReMe Tracker