От земята към небето и обратно

Pan.bg 12 авг 2019 | 13:46 views (272) commentaries(0)
img Източник:"Armymedia.bg'';Автор БА

image

Модернизацията

По време на двуседмичния лагер военнослужещите използваха съвременните американски парашути с кръгъл купол МС-6. Но Специалните сили ще усвоят скоро и парашутите тип „летящо крило” RA-1, получени по програмата FMF(Foreign military financing). Първоначално американски инструктори ще обучат нашите инструктори, а след това те ще подготвят най-добрите парашутисти от бригадата.

Да си припомним как се разви в Специалните ни сили модернизацията на парашутната материална част. В първите години на века бригадата чувстваше остър недостиг на парашути, като в историята бяха останали ПД-47, УП-9, УП-9М, УТ-15, RS-8, RS-9, RL-16, Д-6… Но други така и не идваха. Чак през 2005 г. бяха получени новите германски парашутни системи – RS-4/4T с кръгъл купол и парашутите тип „летящо крило” SOC TW7-315. Германски специалисти обучиха 24 инструктори от 68-а бригада и НВУ „Васил Левски”. Те усвоиха новата система – нейното устройство, тактико-техническите данни, реда и последователността на скатаването й, и взаимодействието на частите и механизмите при разтваряне след скока. Разгледани бяха особените случаи във въздуха и приземяването, и отварянето на запасния парашут. През май 2005 г. на летище „Крумово” бяха направени първите демонстрации с германските парашути RS-4/4T и SOC TW7-315.

Оттогава трябваше да минат 10 години, за да бъде получена през есента на 2015 г. нова парашутна материална част. Това стана по американската програма FMF за доставка на парашути с кръгъл купол МС-6 и парашути тип „летящо крило” RA-1. На 17 май 2016 г. на летище „Чешнегирово” военнослужещи от 68-а бригада, ВВС и ВМС извършиха първите скокове с МС-6. След тях нашите специалисти определиха американския парашут за най-съвременния с кръгъл купол за бойно използване. Сега предстои усвояването на парашута тип „летящо крило” RA-1.

image

В късния следобед в района на 68-а бригада „Специални сили” започна предварителната подготовка за поредните парашутни скокове. Проверен бе броят на хората и прочетена заповедта за организацията на скоковете. Наземно на тренировъчните центрове бяха отработени елементи на парашутния скок. По-късно автомобилната колона с военнослужещи и материална част потегли към летище „Крумово”…
Горещият летен ден лениво привършваше, но за участниците в този
двуседмичен парашутен лагер
изпитанията тепърва започваха. В района на летище „Крумово” бе разтоварена материалната част. Ръководител на скоковете бе майор




Милен Миков – началник-щаб на батальон от 68-а бригада „Специални сили”. Неговият помощник – капитан Иван Иванов, му рапортува за готовността на военнослужещите да извършат предскоковата подготовка. В нея активно участваха инструкторите старшина Мирослав Павлов, старши сержантите Димитър Балев и Димитър Колев, и младши сержант Асен Бръмбаров.
Направено бе разпределениe на хората по машини и заходи, посочени бяха препятствията при приземяването, къде да бъдат оставени след това парашутите… На трите линии на проверка бяха трима различни инструктори. Те трябваше да се уверят дали воините са поставили правилно парашута си, дали той е прогонен, дали не са допуснати някакви неточности.
След това настана очакването на транспортния самолет С-27 J „Спартан”. В този ден 420 военнослужещи от 68-а бригада „Специални сили”, Щаба на отбраната, ВМС, ВВС и СВ трябваше да извършат нощни скокове.

Какви са особеностите при тях? При нощните скокове в самолета е пуснато само дежурното осветление. Площадката за приземяване е обозначена със светлини. Поставен е знак, който показва посоката на вятъра, но неговата скорост трябва да е в определени граници. Ако е по-силен вятърът, особено при нощни скокове, е по-опасно, тъй като видимостта е ограничена, обясни майор Милен Миков.

image

По изискване на програмата за класните специалисти парашутистите трябва да изпълнят определен брой скокове през годината, като една част от тях са нощни. Тези, които започват програмата, не извършват нощни скокове. Но след като направят 80 и ако отговарят на всички изисквания, могат да се явят за класни специалисти трети клас. След това имат възможност за израстване и да покрият нормативи за втори клас и по-нататък за първи. Но при тях една част от необходимия брой скокове за годината трябва да са нощни, отбеляза първокласният специалист майор Миков, който има над 250 скока.
Скоро в небето се появи С-27 J „Спартан”. Самолетът кацна на летище „Крумово” и както е според разчета, към него тръгнаха определените парашутисти. А само няколко души потеглихме с автомобил към летище „Чешнегирово”, където бе площадката за приземяване. Е, за да започнат нощните скокове, не се чакаше изгряването на луната – известен сигнал от българската военна история. Когато пристигнахме вече бяха направени два захода, но предстояха и други…
По време на летния парашутен лагер бяха извършени от малки и по-големи височини от самолет С-27 J „Спартан” различни видове учебно-тренировъчни скокове, без и с въоръжение и снаряжение, в гора, в непозната местност, много упражнения от Наставлението за парашутна подготовка. Докато през първата седмица бяха правени дневни скокове, през втората те бяха основно нощни. Използвани бяха американските парашути с кръгъл купол МС-6.
Много от участниците в лагера увеличиха броя на парашутните си скокове. Но имаше и такива, като младши сержант Димитрина Коцева и редник Нора Стоянова от 68-а бригада, които имаха дебют във въздуха и за първи път полетяха от небето към земята.
„От Пловдив съм. Завърших Националната спортна академия „Васил Левски” и магистратура „Национална сигурност и отбрана” във ВА „Георги Ст. Раковски”. Образованието ми беше насочено към сегашната професия. Приемният изпит по физическа подготовка не ми беше труден и постъпих в 68-а бригада „Специални сили” на 1 декември 2016 г. като радиотелеграфист-парашутист“, представи се накратко редник Нора Стоянова.
Сподели, че се е вълнувала много при първия си парашутен скок. Видяла е земята от високо, гледката е били неописуема и бързо е забравила страха си. Определя втория си скок за по-осъзнат и затова може би и за по-малко страшен. Но в следващите дни е увеличила бройката на скоковете си. Категорична бе, че харесва професията си и няма колебания за направения избор.

Редник Нора Стоянова служи в ротата за комуникационно-информационна поддръжка. Бе видимо доволна, че заедно с нейния командир капитан Анна Проданова извършваха парашутни скокове и чувстваше подкрепата й. Капитан Проданова е направила вече 164 скока и е парашутист първи клас. Не е забравила едно нощно„приземяване” в клоните на дърво, но с настроение тръгва всеки път към самолета на летището.
Какво следва оттук нататък за парашутистите? За края на септември и началото на октомври е планирана поредната съвместна българо-американска подготовка „Тракийска есен” с използване на транспортните самолети С-130 „Херкулес”.

image

В очакване на „Тракийска есен 2019”

През октомври 2010 г. се състоя съвместната българо-американска подготовка „Тракийска есен 2010”. В нея бяха включени парашутисти от Сухопътните войски, ВВС и ВМС, структурите на пряко подчинение на министъра на отбраната, включително Министерството на отбраната, Щаба на отбраната, НВУ „Васил Левски” и ВА „Георги Ст. Раковски”, както и българският военно-транспортен самолет С-27J „Спартан” със своя екипаж.
От американска страна участваха парашутисти от ВВС, подразделение за осигуряване и обслужване, два самолета С-130 „Херкулес” и един С-21 с екипажите си. Общо участниците, заедно с осигуряващите, бяха над 700 души. Всъщност това бе първата съвместна българо-американска подготовка от серията „Тракийска есен”. До тогава бяха провеждани съвместни обучения с ВВС на САЩ в Европа от серията „Тракийска пролет” през 2008, 2009 и 2010 г. Състояха се и подготовки под наименованието „Тракийско лято”.
По време на тези подготовки се извършват бойни и учебно-тренировъчни парашутни скокове, на ниски и средни височини, от 400 до 3000 метра височина. Изпълняват се и задачи с хуманитарна насоченост, като от самолетите се хвърлят товари с парашути от малки височини. Тази дейност се прилага в случаи на бедствия и аварии в помощ на местното население.
loading...

Други публикации


Напиши коментар

Коментари: 0

Напиши коментар

РЕГИСТРИРАЙТЕ СЕ, ЗА ДА КОМЕНТИРАТЕ СТАТИЯТА!


Регистрирай се

За реклама

Вход

Запомни ме на това устройство

Регистрирай се Забравена парола

Последни

НАЙ-ЧЕТЕНИ НАЙ-КОМЕНТИРАНИ

Новини от агенция Xinhua

Прочети още
eXTReMe Tracker