Генерал-майор Константин Попов: Ако се наложи, българските изтребители ще стигат до Бяло море, а гръцките - до София

Pan.bg 16 окт 2012 | 07:18 views (3650) commentaries(0)
img НАТО редовно ни праща „нарушители“

Ако се наложи нашите изтребители ще стигат до Бяло море, казва командващия ВВС генерал-майор Константин Попов

Евгени Генов, в-к "Преса"

- Днес нямаме врагове, не се задава война, ВВС не се готви да воюва. Мисията в „Еър полисинг“ за охрана на въздушните граници ли е най-важната за бойната ни авиация, г-н генерал?

- Това е основната ни бойна задача в мирно време. „Еър полисинг“ е сложна система, ангажираща много хора, които всеки момент трябва да вземат решение, ако се наложи. След това идва отговорността на дежурните изтребители в Граф Игнатиево. Пилотите поддържат готовност за излитане до 15-ата минута, щом се подаде сигнал в случай на опасност. България е включена в система за ПВО на НАТО и стандартите за работа в нашите ВВС са като западните. Както действа пилотът в Германия или Франция например, когато е застрашена националната сигурността от въздуха, така е обучен да действа и българският летец. Той трябва да умее да работи в международна среда.

- Не е ли голям този норматив за излитане? За 15 минути всеки пиратски самолет ще избяга. Ние сме малка страна.

-Не сме си го измислили, нормативът е на НАТО. Понеже сме в общата система за противовъздушна отбрана на пакта, постоянно си обменяме информация. Ако пиратски самолет реши да ни атакува, той трябва да мине през въздушното пространство на някой от съюзниците. Тогава данните ни се подават отрано. Преценяват се параметрите и се взема решение дали изтребителите да бъдат приведени в 15-минутна готовност, която може и да е по-малка. Всичко зависи от конкретната ситуация. Разчетите се правят така, че когато целта ни наближи, МиГ-29 да я пресрещнат още на границата. Дали да излетят, или не - решават дежурните екипи. Важното е да реагират адекватно.

- Защо МиГ-29 „стоят на пост“ в Граф Игнатиево?

- Причината е, че авиобазата е приблизително в географския център на България, откъдето най-лесно и бързо могат да достигнат до всички граници. Освен това там е изградена много добра инфраструктура. Нали ако прихванем във въздуха самолет нарушител, трябва да има летище, на което да го заставим да се приземи. Именно в Граф Игнатиево е създадена система




за задържане. Там има специални подразделения и сили, които изпълняват тези функции на земята.

- Излиза, че Граф Игнатиево е „арестантската килия“ за въздушни пирати?

- Е, това е образно сравнение. Има и други подготвени летища, но там е основното. „Еър полисинг“ не е само система за охрана на въздушните граници и за задържане. Тя е и за оказване на помощ на бедстващи самолети. Да речем, ако граждански самолет получи отказ на двигател или възникне пожар на борда му. В такива ситуации пак вдигаме по тревога дежурните изтребители.

- Те как ще помогнат?

-Изтребителят може да се доближи до закъсалата машина, да я огледа визуално особено около опашката и да каже на пилота на бедстващия самолет какво се е случило. Да му обясни има ли пожар, какво се вижда. Освен това дежурният пилот трябва да помогне на авариралата машина да намери полосата и да я доведе до летището. Има и друго - ако бедстващият самолет не може да води радиоразговори, дежурният изтребител прави това от негово име. Вариантите са различни. Скоро имахме подобен случай. Момчетата се качиха на изтребителите, но не се наложи да се вдигнат, защото се получи доклад, че екипажът на закъсалия самолет се е справил и овладял критичната ситуация.

- НАТО инспектира ли дали бдително носим дежурството?

-Много редовно. Там са изключително стриктни в това отношение. Не правят никакви компромиси, щом се отнася до „Еър полисинг“. Досега всичките ни оценки са високи. За България няма нито една негативна.

-Интересно е как ни проверяват? Пускат ли ни въздушни „терористи“, за да видят как ще реагираме?

- О, да, правят го най-редовно. И то изненадващо, без предупреждение. Пускат самолет по определен маршрут и сценарий, без ние да знаем. Едновременно с това пристигат и контролни групи, които отиват на възлови места, за да наблюдават какво правим. Следят всяка команда, която подаваме. Проверяващите от пакта преценяват дали са актуални указанията, правилно ли отразяват обстановката и съответната заплаха.

- В какъв смисъл ?

-За тях е много важно да разберат дали преекспонираме заплахата, или не. В този смисъл гледат дали вземаме мерки за предупредителен огън и ако сме постъпили така, преценяват необходимо ли е да се прави. Гледат под лупа всяка наша команда - как се подава и изпълнява. Въобще следят цялата верига от горе на долу и обратно.

- Два изтребителя стигат ли, за да опазим небето си?

- Достатъчни са. Така е възприето в пакта. Има държави в алианса, където при определени условия дежури един боен самолет.

-Споразумението с Румъния за сътрудничество по линия на „Еър полисинг“ задължава ли и техните ВВС да охраняват АЕЦ „Козлодуй“?

- Не, охраната на АЕЦ „Козлодуй“ е наша задача. Румъния няма ангажимент. С нея имаме споразумение, подписано от военните министри, което е ратифицирано от националните парламенти. На базата на това споразумение с румънския ми колега разработихме документи, които посочват точно кой какво прави в определена ситуация. Те са много, но общият им смисъл е следният: когато наши изтребители подгонят и започнат да преследват нарушител, може да им се наложи да навлязат във въздушното пространство над Румъния. Тогава изпълняват задачи по команда на пункт за управление на румънските ВВС. Същото важи и за тях.

- Подобно споразумение имаме и с Гърция. Това означава ли, че нашите МиГ-29 ще стигат до Бяло море?

- Споразумението с Гърция още не е финализирано. Документът не е гласуван в парламента. Когато това стане, ще се уточняват и конкретните технически подробности. Проблемът е сложен. Ние трябва да познаваме техните самолети, способностите им, начините на действие и процедурите в Гърция. Но принципът ще е както с Румъния. Ако се наложи, нашите изтребители ще стигат до Бяло море, а техните до София.

- Г-н генерал, стигат ли парите на ВВС?

- Парите никога не стигат. Ограничените ресурси за ВВС не са от днес и вчера. Това е тенденция от 20 г. насам. Но въпреки недостига на средства правим немалко неща. Успяхме да запазим самолетите и вертолетите, модернизираме радиолокационните станции, сменяме системата за подготовка по натовските стандарти. Вече се справяме, и то успешно, с една от най-важните ни задачи в мисията на ВВС за помощ на населението при бедствия, аварии и катастрофи. Имахме тежка година. Спасявахме хора в наводненията, които потопиха страната през февруари. През лято гасихме и още гасим пожари. Без скромност твърдя, че сме много добри в медицинската евакуация. През есента на 2009 г. в НАТО бе сертифициран първият вертолетен модул за такива цели и той бе от нашите ВВС. Дотогава в пакта нямаше такъв.

- Купихме три военнотранспортни самолета „Спартан“, а единият от тях чупи два пъти и не лети от доста време. Кога ще го оправите?

- Вече е ремонтиран. Облетяхме го и е приет за експлоатация. Така че и трите са в изправност

- Има ли летци за тях? По едно време бяхме останали с екипаж и половина за всичките?

- Сега имаме достатъчно пилоти за тях. Както и инструктори. Спартанците започнаха безпроблемно да летят до далечни дестинации. Бяха в Оман, Судан, Триполи, Бенгази. Един дори пратихме в Германия, за да вземе от военната болница в Ландущул бойците ни, ранени в Афганистан. Тогава дойде американски генерал, за да види как е оборудван. Тези самолети са подготвени и за една нова задача, която досега не бяха изпълнявали - стоварване на въздушен десант от парашутисти. Хората заслужават адмирации, защото с малко средства, в режим на финансови ограничени правят невъзможното.

- Сравнявал съм бюджета на нашите ВВС с други в НАТО. Ние изпълняваме задачи, каквито военновъздушните сили на повечето армии в пакта постигат с много пари?

- Факт е, че с недостатъчно средства се стремим да поддържаме способности, каквито си искат в НАТО. Наскоро в Граф Игнатиево проведохме учение с нови елементи на подготовка. За пръв път изпълнихме с двойка МиГ-29 свободен маневрен въздушен бой. Такова нещо и с руснаците във Варшавския договор не сме правили, когато имаше много ресурси. Никога досега военнотранспортните ни самолети не бяха тренирали и кацане на къса писта. На учението в Шабла зенитноракетните ни комплекси пък показаха сложни маньоври за прикриване на стратегически обекти, което не бяха правили в соцармията.

- До коя година ще служи МиГ-29? Като купим новия изтребител, сваляме ли го от въоръжение?

- Съдбата на МиГ-29 е свързана с проекта за новия боен самолет. Трябва да е пределно ясно, че ако имаме многоцелеви изтребител, ще има и български ВВС. Ако не го вземем - и ВВС няма да имаме. Проектът е базисен, свързан с цялата система на подготовка, която обхваща всички сили и структури в авиацията. Но съм категоричен, че като купим западен изтребител, МиГ-29 няма да спре да лети. Защото трябва да поддържаме способности и да изпълняваме задачи, а това зависи колко нови самолета ще купим. Кога и как ще ги усвоим и вкараме в бойно дежурство? Необходимо е много време, процесът е дълъг. Така че МиГ-29 ще служи още. Скоро няма да го свалим от въоръжение.

- Комисията по бедствията и авариите осребрява ли похарчените от ВВС средства за гасене на пожари и спасителни операции?

Да, парите ни се връщат. Имаме стриктна система кой какво прави и как го узаконява. Когато гасим пожар, на борда на хеликоптера задължително присъства и инспектор от МВР. Той е минал специална подготовка, изпитан е и е допуснат да се качи. Инспекторът подписва крайния протокол - кога е излетяла машината, какво е свършила и т.н. Всичко се оценява и калкулира, защото е извънреден разход. Представяме го на МО, а то иска похарчените пари от комисията. Но вижте, в случая въпросът не опира единствено до пари. Защото става дума за мисия в полза за обществото. Какво, да си пазим горивото и ресурсите ли, когато хората бедстват? Нали служим на тях.

Пълният текст тук:

http://www.pressadaily.bg/publication/4384-%D0%9D%D0%90%D0%A2%D0%9E-%D1%80%D0%B5%D0%B4%D0%BE%D0%B2%D0%BD%D0%BE-%D0%BD%D0%B8-%D0%BF%D1%80%D0%B0%D1%89%D0%B0-%E2%80%9E%D0%BD%D0%B0%D1%80%D1%83%D1%88%D0%B8%D1%82%D0%B5%D0%BB%D0%B8%E2%80%9C
loading...

Други публикации


Напиши коментар

Коментари: 0

Напиши коментар

РЕГИСТРИРАЙТЕ СЕ, ЗА ДА КОМЕНТИРАТЕ СТАТИЯТА!


Регистрирай се

За реклама

Вход

Запомни ме на това устройство

Регистрирай се Забравена парола

Последни

НАЙ-ЧЕТЕНИ НАЙ-КОМЕНТИРАНИ

Новини от агенция Xinhua

Прочети още
eXTReMe Tracker