Warning: getimagesize(://): failed to open stream: Няма такъв файл или директория in /home/panbgwz9/public_html/view_article.php on line 186

Влекач "Нацул Попов"

Pan.bg 14 мар 2012 | 07:35 views (2098) commentaries(0)
img ПОРЕДИЦА "БЪЛГАРСКИТЕ КОРАБИ" с водещ Калоян Панчелиев

Влекач "Нацул Попов"

Влекачът "Нацул Попов" беше български частен кораб, собственост на фирмата Алтимирски от гр. Лом, който заварен от войната с Ромъния в Турно-Северин, беше конфискуван от ромънските власти и - при отстъплението им - потопен. При навлизането си в Ромъния германците извадиха парахода, ремонтираха го и на 27.IX.1918 г. ни го предадоха в замяна на бившия австрийски влекач "Тереза", служащ у нас под името "Оряхово" както споменахме по-горе. Влекачът "Нацул Попов" имаше тонаж 100 тона и беше един от добрите влекачи на флотилията. През време на войната той се командваше от лоцмана Русан Колев, който преди това беше командир на влекача "Оряхово". След окончателното привършване на войната, 24.XII.1920 г., параходът "Нацул Попов" беше предаден чрез Министерството на железниците на собственика му.

image

Тип на плавателния съд - влекач;

Наименование - "Нацул Попов";

Водоизместване в тонове - 100;

Газене във водата в метри - 2,0;

Скорост в тиха вода километри в час - 17;

Двигатели - пар. маш.;

Число на обслугата му - 20;

Транспортният параход "Нацул Попов", действувайки от 1918 до 1920 г. по Дунава в района Бърза-Паланка (Сърбия) - Силистра, е направил 285 рейси, като е изминал 25,801 километра воден път и е пренесал 22,805 души войници и 92,571 тона бойни и хранителни и други материали. При тази своя голяма транспортна дейност той е изразходвал 1,125 тона каменни въглища и 4,5 тона машинно масло.

Сава Н. Иванов
капитан I ранг

Действията на Дунавската флотилия през време на Световната война 1915-1918 г.

165 години от първата ломска скеля

На преден план изпъкваше Лом, оживен от рибари... един търговски град. Преминахме по дългата улица на ханджии, грънчари, ковачи и търговци. По много оживената чаршия стигнахме Дунава. Тук на станцията на Австрийската параходна компания ни поздрави австро-унгарското знаме...
(Ф. Каниц, 1871 г.)

В средата на ХIХ в. Ломпаланка е оживено пристанище, земеделски, търговски, индустриален и културен център. Силата на града са корабите по речния европейски път. А от първите десетилетия на ХХ в. то е пристанищната “гара” в трафика на зърнени храни и по тонаж е пред Видин – 20 505 срещу 10 860, София (10 568), Сомовит (5045), Русе (4059) и Свищов (3411). Ето и съотношението на кораби за Лом и Видин: австрийски




(454:228), унгарски (381:176), руски (140:60), частни шлепове (81:55). По това време собствени гемии има Йончо Тончев, а фирмата “Нацул Попов и Сие” разполага със свои шлепове за търговия с Виена, Букурещ и Галац. Удивителният просперитет на града започва от първата половина на ХIХ в. На голямата река “пристават” гемии, които товарят жито, ечемик, ръж и царевица от Ломско, Берковско, Врачанско, Белоградчишко, Нишко, Пиротско. Дневно се товарят стоки по 6-7 гемии, а на брега чакат до 300 коли. Търговското процъфтяване на градчето се дължи и на географското му положение.

Сп. "Клуб ОКЕАН", бр. 10/2003 г.
loading...

Други публикации


Напиши коментар

Коментари: 0

Напиши коментар

Задължителни полета*

За реклама

Вход

Запомни ме на това устройство

Регистрирай се

Последни

НАЙ-ЧЕТЕНИ НАЙ-КОМЕНТИРАНИ

Новини от агенция Xinhua

Прочети още
eXTReMe Tracker