Горещи новини
- ТОКУ ЩО: РУСКИ ИЗТРЕБИТЕЛИ СУ-35 РАЗМАЗАХА ИЗРАЕЛСКИ F-16!!! ОБЪРНАХА ГИ В УСТРЕМЕН БЯГ!!!
- ГОРЕЩО: УВЕЛИЧАВАТ ВЪЗРАСТТА ЗА СЛУЖЕНЕ В РОДНАТА АРМИЯ?! НО НЯМА ДА ИМА НИКАКЪВ ЕФЕКТ...
- ИЗВЪНРЕДНО: ПО-ВИСОКИ ПЕНСИИ И 20 ЗАПЛАТИ ЗА ВОЕННИТЕ ПРИ ПЕНСИОНИРАНЕ, ЗАРАДИ...
- Пентагонът твърди, че САЩ не планира да добива и продава сирийски петрол
- Парламентът избра Сотир Цацаров за шеф на КПКОНПИ и отвори дебата за контрол на прокуратурата и състоянието на съдебната власт (ОБЗОР)
- Георги Димов, дипломат: Изгонването на американските войски от Турция би поставило под съмнение членството на Анкара в НАТО
- Пентагонът прекратява обучението на саудитски военни
- Путин разкритикува "безсрамна лъжа" в резолюция на Европарламента за Втората световна война
- ВМА ще получи 3 млн. лева за нова апаратура
- В зоната на издирване на изчезналия самолет на ВВС на Чили откриха човешки останки
Warning: getimagesize(://): failed to open stream: Няма такъв файл или директория in /home/panbgwz9/public_html/view_article.php on line 186
ПОРЕДИЦА "БЪЛГАРСКИТЕ КОРАБИ" с водещ Калоян Панчелиев
Единственият опит да се създаде българско параходство, което по тонажа на корабите си да конкурира БТПД, е направен през 1934 г. Данните са оскъдни. Наша търговска фирма в София, в съдружие с италианска фирма в Генуа, закупува кораб с товароподемност 2500 т, със скорост 10 възла. Корабът е регистриран под български флаг с името "Сердика". По-голямата част от екипажа му са български граждани. Капитан е бившият флотски офицер Борис Стателов. Корабът прави само два рейса от български пристанища до Египет, след което се отправя за Генуа и повече не се връща. От българския екипаж на него остават двама механици. В статия, отпечатана в сп. "Морски сговор" през 1935 г., се правят догадки, че за италианския съдружник се е оказало неизгодно да участва в българско параходство поради липсата на нормативна уредба, която да поощрява корабоплаването под български флаг, както в другите страни.
Тремол Иванов, Морското търговско корабоплаване на Третата българска държава, ИК Галактика, 1996 г.
Най-значителен опит за организиране на второ параходно дружество у нас е направен през 1935 г. Тогава група български търговци създават смесено Българо-италианско акционерно дружество. Българското участие е в размер на 51 % от основния капитал. Новото дружество закупува от Италия товарен кораб с водоизместимост 2500 т. Той получава името "Сердика" и е обслужван от български екипаж. След две пробни плавания между Варна и Египет собствениците решават, че линията е нерентабилна, и връщат кораба в Генуа. Скоро след това той е предаден на чужда параходна компания.
Тодор Парушев. Морското стопанство на България 1918-1944 г. Книгоиздателство "Зограф", 2002 г.
Статия за кораба "Сердика" в сп. "Морски сговор", XII, 8, 1935, стр. 142
Статията е подписана с инициали В.И.
Кораб Alexandria (2)
Построен: 1920 г.
Собственик: Hamburg-American Line
Тонаж: 1576
Допълнителни бележки: Продаден на Soc. Maritime Bulgare през 1933 г., преименуван на Serdica.
Източник:
http://www.theshipslist.com/ships/lines/hamburg.shtml
Кораб SS Alexandria
Германия
Товарен кораб
Параход
Построен: 1920 г.
Корабостроителница: Bremer Vulkan (Vegesack), Bremen
Тонаж: 1533 брт
Размери: 72.2 x 10.9 x 5.9 м
Материал на корпуса: стомана
Парна машина с тройно разширение
Мощност: 103 н.к.с.
Скорост: 9
Собственици:
1920-1935 г. - Hamburg-Amerika Linie, Hamburg - кораб SS Alexandria;
1935 г. - Societe Commerciale Bulgare De Nav A. Vap, Varna - кораб SS Serdika;
1935-1941 г. - Lauro Lines (Achille Lauro, Starlauro), Naples - кораб SS Serdica.
Изгубен в резултат на въздушно нападение на 01/05/1941 г.
Източник:
http://www.wrecksite.eu/wreck.aspx?179873
loading...
Други публикации
Напиши коментар