Евгени Манев - МиГ-29 - завинаги в сърцето!

Pan.bg 01 мар 2011 | 16:00 views (17406) commentaries(6)
img Генерал-майор, от резерва, Евгени Манев е роден на 14.03.1954 г. в гр. Русе. Израства и завършва основното си образование в с. Долна Студена, Русенско. Средно образование завършва в Техникум по електротехника в гр. Русе през 1973. Още 16 годишен, интересът му към авиацията го отвежда в русенския аероклуб, където отначало поради недостатъчна възраст за моторно летене (изискването е било 17 г.) през 1971 г. започва авиационната си дейност като парашутист – спортист. На следващата година (1972) записва моторно летене. Лети на чехословашките самолети Тренер Мастер и Злин и до завършване на средното си образование успешно защитава първи и втори пилотски изпит, с нальот около 56 часа, което му дава право да лети като пилот в тогавашната селскостопанска авиация.
image
След завършване средното си образование с отличие през 1973 г. постъпва във Висшето Народно Военновъздушно Училище „Г. Бенковски” (ВНВВУ) в гр. Долна Митрополия, специалност летец – пилот. Лети на самолетите Л-29, УМиГ 15, МиГ 17. Завършва през 1978 г. с отличие и е разпределен да служи в 19 изтребителен авиационен полк на летище Граф Игнатиево като летец на самолет МиГ-21 М, МФ и МиГ 21У. Това са годините в които българската военна и гражданска авиация е в разцвета си. Ресурсното осигуряване е такова, че количеството годишен нальот и сложността на задачите са на предела на физическите и психически възможности на личния състав. Само за по-малко от две години, още като лейтенант, защитава квалификацията инструктор и на третата година след завършването на ВНВВУ придобива квалификацията „Военен летец първи клас”, която потвърждава на много ученията у нас и на полигоните в СССР, като през 1981 г., като лейтенант, по време на стрелбите сбива първата, в кариерата си на пилот изтребител, радиоуправляема въздушна мишена Ла -17М. Преди това са записани в актива му две парашутни мишени Ц-7 сбити на полигон Шабла. През годините 1978 – 83 последователно заема длъжностите от младши пилот до началник щаб на изтребителна авиоескадрила.
image
През 1983-85 г. завършва ВА „Г. С. Раковски” с отличие и златен медал. Назначен е на длъжност заместник-командир, а на следващата година за командир на същата изтребителна авиоескадрила на летище Граф Игнатиево. Лети на МиГ




21 Бис и МиГ 21У.
През август-декемрви 1988 г. се приучва на МиГ-29 в състава на българската група летци и инженери на летище Лугавая в СССР, като веднага след това е приведен на служба в 15 изтребителен авиационен полк, Равнец на длъжност заместник-командир на полка. През 1992-94 г. е командир на същия полк. Лети на изтребителите МиГ 29, МиГ 21У, МиГ 21 ПФМ, МиГ 21 Бис, МиГ 21У.
image
От 1994-96 г. служи като инспектор по техника на пилотиране в щаба на ВВС и Инспекцията по безопасност на полетите. 1996-1998 г. е началник на отдел Безопасност на полетите в корпус ПВО. Лети на изтребителите МиГ 29, МиГ 29У, Миг 21 БИС и МиГ 21У. През 1989-1999 г. завършва генералщабната академия на ВВС на САЩ в авиобаза Максуел.
image
През 2000 -20002 г е командир на Трета изтребителна авиобаза в Гфар Игнатиево, 2003 г. е командир на Корпус тактическа авиация в Пловдив. От 2003 до 2008 г. е началник на Военна академия „Г. С. Раковски”. Лети на изтребителите МиГ 29 и МиГ 21. От 2008 до 2010 г. е на служба в МО.
През 2005-2007 г. е член на Senior Advisory Board на Военните академии и отбранителните институти на НАТО и страните партньори за мир. 0т 2004-2008 г. е национален представител за България в програмата AGS на НАТО.
В летателната кариера на ген. м-р от резерва Евгени Манев са записани повече от 3000 ч. безавариен нальот основно на изтребителите МиГ 21 и МиГ 29. Участвал е в редица наши и международни въздушни демонстрации, основно със самолет МиГ 29. С основание се счита, че фигурите „камбана” и „нож” за негов любим „специалитет”.
image
Освен летателната и командирска кариера ген. Манев има и научни интереси. Защитава докторска дисертация в областта на националната сигурност и отбрана, хабилитира се в областта на управлението извън сферата на материалното производство. Създава и въвежда учебната дисциплина Организационна култура във ВА „Г. С. Раковски”. Хоноруван преподавател е в Университета по библиотекознание и информационни технологии. Автор е на много научни публикации и учебници. Участва в наши и международни изследователски проекти.
Освен това ген. майор от резерва Е. Манев проявява интерес и към обществено-полезната дейност в неправителствените организации. От 2008 г. е член на Обществения съвет по високите технологии, а от декември 2010 г. е избран за председател на Управителния съвет на фондация Български ВВС.
loading...

Други публикации


Напиши коментар

Коментари: 6

  1. #1
    toy e 28 сеп 2011, 16:53
     
    2
     
    0

    Високо подготвен и квалифициран Човек! От неправилно дишане не получи заслуженото му развитие, а от това армията загуби прекрасен мениджър и професионалист.Истински ще се радвам ако успее пълноценно се реализира в общественото начало и първите стъпки направени към ГРАЖДАНСКОТО ОБЩЕСТВО!ЕВГЕНИ ТИ МОЖЕШ!НЕКА ДУХА НЕ СЕКВА, НЕКА СВЕТЛИНАТА ТЕ ВОДИ, ЗНАЙ ЧЕ И ВРАГОВЕТЕ ТИ ПЛАЧАТ...

  2. #2
    zlatko rusimov 08 дек 2011, 19:25
     
    2
     
    0

    Evgeni,vinagiv moite o4i si bil' varhat na sladoleda'.Ne moga da razbera ,koi i kak ti povliya za moeto karierno razvitie po vreme na tvoeto komandvane na kTA.

  3. #3
    brato4ka 13 мар 2012, 08:55
     
    1
     
    0

    И много добър и лош-сега вече може да се кажат много добри неща за г-н Манев-успя да запази себе си ,а и да опази колегите си да не правят големи глупости когато можеше.Човек,който оставя добри следи навсякъде където е бил!От мен-едно "Благодаря"за нещата на които ме е научил и предал като професионалист!

  4. #4
    Ангел Иванов 09 апр 2013, 17:47
     
    2
     
    0

    Доста "не българско" звучи употребената в текста дума "сбил"! Всъщност такава дума в българският език няма! Това, че летецът Манев е летял на съветски самолети и това, че е бил на военни учебни полигони в СССР, не означава, че успешното сваляне на мишена трябва да се характеризира с руски думи. Нашият език е достатъчно богат за да изрази всички авиационни термини от "до-електронната" епоха. В по-новото време на цифрово-информационния свят без чужди термини (на англ.език)не може, но термините вече са официално приети и в българският език.

  5. #5
    мишо 25 ное 2013, 13:29
     
    1
     
    3

    абе като специалист-да,ама като човек хич го няма.

  6. #6
    васил йорданов 21 дек 2014, 11:34
     
    2
     
    2

    Съгласен съм с мнението на последния донякъде.
    С малката забележка,че и като специалист немисля да е много добър?Ако беше добър специалист,нямаше да допусне,след като беше предупреден,загуба на летец,самолет,а и небоеготовност на два абсолютно здрави самолета няколко месеца.
    Вместо да бъде разжалван и пратен където му е мястото,него го издигат.Всъщност за това ни е на това дериже авиацията сега.А може би тя е в цветущо положение?
    Господин Манев,на съвестта ви трябва да лежи смъртта на Владислав Вълчев вече 20г.

Напиши коментар

РЕГИСТРИРАЙТЕ СЕ, ЗА ДА КОМЕНТИРАТЕ СТАТИЯТА!


Регистрирай се

За реклама

Вход

Запомни ме на това устройство

Регистрирай се Забравена парола

Последни

НАЙ-ЧЕТЕНИ НАЙ-КОМЕНТИРАНИ

Новини от агенция Xinhua

Прочети още
eXTReMe Tracker