Су-22 – единственият без авария в българските ВВС!

Pan.bg 11 фев 2012 | 11:27 views (13887) commentaries(1)
img Страна производител СССР
Първа доставка 1984 г.
Разпереност, m:
- при стреловидност 15 гр. 13,68
- при стреловидност 63 гр. 10,025
Дължина, m 17,34
(Дължина с тръбата на Пито – 19,026 m)
Носеща площ, m2:
- при стреловидност 15 гр. 38,50
- при стреловидност 63 гр. 34,50
Маса празен, kg 10 500
Стартова маса, kg:
- нормална 16 400
- максимална 19 400
Максимална скорост, km/h 1850
Макс. ск. при земята, km/h 1350
Таван, m 15 200
Далечина на полета, km:
- максимална 2550
- практическа




1400
- боен радиус 500
Въоръжение:
- оръдейно – 2х30-mm оръдия НР-30 в одновата на полукрилата с по 80 снаряда на оръдие; 4 блока УПК-23, окачени на точки под тялото и крилото с двуцевни оръдия ГШ-23 с по 260 снаряда на блок;
- бомбово – максимален бомбов товар 4000 kg при различни комбинации: 8х500kg, 10-250 kg, 20х100 kg и други. Оборудван със система за носене и хвърляне на ядрени бомби, която на българските самолети бе изолирана след 1990 г.;
- ракетно неуправляемо – НУРС с калибър 57 mm 192 бр. В 6 блока УБ-32, НУРС с калибър 80 mm 80 броя в 4 блока Б-8М, НУРС с калибър 130 mm 10 броя в 2 блока Б-13Л, НУРС с калибър 240 mm 6 броя на пилони, НУРС с калибър 340 2 броя на пилони;
- ракетно управляемо – 2 броя ракети за маневрен въздушен бой (за самозащита) Р-60 на крайните пилони на крилото, както и ракети “въздух-земя” 2-4 броя от типовете Х-25МР (радиоуправляема), Х-25Мл (лазерно насочвана), Х-25МП за унищожаване на РЛС, Х-29Л (лазерно насочвана), Х-29Т (телевизионно насочвана), Х-58У за унищожаване на РПЛС от голямо разстояние.
Допълнителна информация: Еднодвигателен едноместен свърхзвуков реактивен самолет със стреловидно крило с променлива геометрия, изтребител-бомбардировач (и разузнавач). Средноплощник с ясно изразен неподвижен триъгълен центроплан и две подвижни полукрила. Двете полукрила могат да менят стреловидността си от 15 до 63 градуса. Управляем хоризонтален стабилизатор.В опашната част се намират 4 въздушни спирачки, а под вертикалната опашна плоскост в капковиден контейнер е разположен спирачен парашут. Развитие на прочутия Су-7Б Експортен вариант на съветския Су-17М4, в който са “спестени4 само системата за опознаване и има други незначителни разлики. Двигател люлка АЛ-21Ф-3 с тяга на форсаж 117 kN/11500 kgf. Във въздухозаборника има конус, който е неподвижен за разлика от МиГ-21 и по-старите модификации на Су-7.Самолетът е предназначен за действие предимно от малка и средна височина с околозвукови и дозвукови скорости. Кабината е херметична, седалката с възможност за катапултиране 0-0 е тип К-36ДМ. Капакът на кабината се отваря назад.нагоре, има перископ за наблюдаване на задната полусфера. Под тялото може да се окача разузнавателен контейнер. Двуместният учебно-тренировъчен вариант не се отличава особено по бойни възможности от бойните самолети. Намалено е количеството гориво в основния резервоар.


Служба в Безмер

В резултат на организационно-щатните промени в БА и съгласно „ПЛАН-2004”, през 2001 г. е закрита 26 разузнавателна авиобаза Добрич. Част от авиационната техника е пребазирана на летище Граф Игнатиево, а многоцелевите самолети Су-22 (два учебно-бойни и шест бойни) са пребазирани в 22-ра щурмова авиобаза - Безмер.На 04.04.2001 г. първите три самолета Су-22 кацат на летище Безмер. След продължителен преход през Старопланинските проходи останалите 5 самолета са пребазирани по земя до летището в средата на лятото
В резултат на организационно-щатните промени в БА и съгласно „ПЛАН-2004”, през 2001 г. е закрита 26 разузнавателна авиобаза Добрич.
8 многоцелевите самолети Су-22 (два учебно-бойни и шест бойни) са пребазирани в 22-ра щурмова авиобаза - Безмер.
На 04.04.2001 г. първите три самолета Су-22 кацат на летище Безмер. След продължителен преход през Старопланинските проходи останалите 5 самолета са пребазирани по земя до летището в средата на лятото.Първият полет на самолет Су-22 УМ3К на летище Безмер е изпълнен на 20.04.2001 г. от полковник Стоянов и подполковник Николов.
image
Един от последните полети в Добрич

Агонията на инженерно-техническия и летателния състав да извади Су-22 от графата „Обречен”, завършва три години след приемането му на въоръжение в авиобаза Безмер.
На 25.09.2003г. е изпълнен последния полет на самолет Су-22УМ3К с Б№103. Последния полет на последния останал в експлоатация боен самолет Су-22М4 с Б№503 е изпълнен на 23.04.2004г. от майор Пейчо Иванов Пейчев.Въпреки че на 02.02.2004 г. самолетът е изваден от щата на Българската Армия, експлоатацията му в авиобаза Безмер продължава до 23.04.2004 г.
За статистиката:За целия си двадесетгодишен срок на експлоатация самолет Су-22 няма нито един сериозен отказ, застрашаващ живота на пилота, на земята и във въздуха. Това е единствения тип самолет от който в нашата военна авиация няма загубена машина при катапултиране или катастрофа.

image
Безмерският Су-22 като паметник в Омуртаг
loading...

Други публикации


Напиши коментар

Коментари: 1

  1. #1
    Yegor 14 яну 2014, 09:58
     
    0
     
    0

    BRAVO SU-22!!!

Напиши коментар

РЕГИСТРИРАЙТЕ СЕ, ЗА ДА КОМЕНТИРАТЕ СТАТИЯТА!


Регистрирай се

За реклама

Вход

Запомни ме на това устройство

Регистрирай се Забравена парола

Последни

НАЙ-ЧЕТЕНИ НАЙ-КОМЕНТИРАНИ

Новини от агенция Xinhua

Прочети още
eXTReMe Tracker