Електромагнитните катапулти EMALS на най-новия американски самолетоносач все още не са надеждни

Pan.bg 21 фев 2018 | 12:36 views (787) commentaries(1)
img
С изместване от близо 100 000 тона при пълно натоварване и с дължина 337 метра и бимс 78 метра: най-новият самолетоносач на САЩ, USS Gerald Ford, който е и най-големият военен кораб днес. Несъмнено той е и най-технологично напредналият, като се има предвид многото иновации, които са въведени при него и със сигурност най-скъпите в историята. Разработката и конструкцията са стрували 12,9 млрд. US$.

Сред тези иновации са и електромагнитните катапулти EMALS (Electromagnetic Aircraft Launch System), които да заменят парните, използвани до сега, но се оказаха и най-обсъждани. Има и рискове обсъжданията да се задълбочат след доклад от Офиса за оперативни изпитания и оценки на Пентагона (DOT&E, Director, Operational Test & Evaluation Office).

Функциониращ с индукционен електромотор, използващ електрически ток, генериращ електромагнитни полета, катапултът EMALS задвижва шейна по релса с дължина 91 метра. Теоретично, тази система позволява да се катапултират за излитане самолети (или безпилотни летателни апарати) с по-голям горивен запас и боен товар, за да се увеличи честотата на дневните катапултирания и намаляване на механично натоварване. Консумацията на енергия е доста по-значителна, но и ядрените реактори на USS Gerald Ford са три пъти по-мощни от тези на предишните американски самолетоносачи.

По време на изпитателната кампания, проведена през лятото на 2017 г., няколко самолета излетяха от USS Gerald Ford от катапултите EMALS. А изпълняващите и наблюдаващите тестовете, напротив, не съобщиха нищо необичайно…

Само докладът на DOT&E, публикуван през януари, остро разкритикува EMALS и системата за спиране на самолетите, кацащи на палубата (Advanced Arresting Gear - AAG), разработена от General Atomics.

"Ниската или неизвестна надеждност катапултите, съоръженията за спиране, асансьорите за муниции и съвсем новите радари, които са от решаващо значение за летателната експлоатация, може да представлява голям проблем за оперативните способности (на самолетоносач), за осигуряването на полетите, което би направило кораба по-уязвим за нападение и ще наложи ограничения за рутинни операции ", се казва в документа.

Въпреки това вече са направени подобрения на катапултите EMALS. Например, по време на тестове, проведени през 2014 г., бе установено, че самолетите с голям боен товар са претърпели "неприемливи" натоварвания върху крилото си. Разработен е модернизационен пакет, но модификациите няма да бъдат изпълнени до 2019 г.

М. ГЕНОВ
Източник: Zone Militaire
Снимка: © US Navy
loading...

Други публикации


Напиши коментар

Коментари: 1

  1. #1
    WestArmy11 21 фев 2018, 13:58
     
    5
     
    0

    Ако някой пилот от втората световна война , чува за какви глупости мрънкат и се оплакват днешните пилоти , ще получи инфаркт ....
    Естествено , че ще има някакъв риск . Това е военно съоръжения , а не детска градина .
    Цялата дандания е с цел още пари

Напиши коментар

Задължителни полета*

За реклама

Вход

Запомни ме на това устройство

Регистрирай се

Последни

НАЙ-ЧЕТЕНИ НАЙ-КОМЕНТИРАНИ

Новини от агенция Xinhua

Прочети още
eXTReMe Tracker