Сергей Църнаклийски, изпълнителен директор на ИА „Морска администрация“: Нивото на морското обучение падна много, ще го коригираме

Pan.bg 22 фев 2011 | 13:07 views (3091) commentaries(0)
img Компютърните тестове и телекомуникационното наблюдение ще пресекат условията за корупция при изпитите

Сергей Църнаклийски е завършил ВВМУ „Н.Й.Вапцаров“ през 1984 г., специалност „Корабоводене“. От 1984 г. до 1998 г. е помощник-капитан на кораб в БМФ и други компании. От 1998 г. е експерт в Държавна инспекция по корабоплаване, а след това е заемал различни длъжности в ИА „Морска администрация“ (ИАМА). Назначен е за изпълнителен директор на агенцията през ноември 2009 г.

- Капитан Църнаклийски, в морския бранш се говори с тревога за силен спад в качеството на морското образование. Споделяте ли тази тревога и какво смятате, че трябва да се направи?
- Пониженото качество е пряко отражение на ситуацията в цялото общество. То е типично в контекста на спада на качеството на цялата образователна система. Ние специално сме разговаряли много с институциите, които се занимават с образованието на морските кадри. Те споделят становището, че още на самия вход, при приема, който се извършва, кандидатите за морски лица идват с доста слаба подготовка от основното си и средното си образование. В тази връзка сме говорили за една взаимна дейност между висшите и средните специализирани учебни заведения, учениците, показали висок успех в специализираните средни училища, да бъдат приемани без кандидатстудентски изпит в съответните висши учебни заведения.
Ние също така имаме нужда от помощ от бранша. Морското образование е доста скъпо, особено плавателният стаж, който е задължителен и струва доста пари. Говорили сме с асоциацията на корабособствениците и други представители на бизнеса малко по-активно да участват в този процес, да сключват предварително договори с обучаемите, дори и да осигуряват за своя сметка съответния плавателен стаж. Защото доста често именно финансовият момент отдръпва от професията кандидатите за нея.
Специално за уеднаквяването на учебните програми с европейските смятаме да използваме средства от ЕС. В момента по един такъв съвместен проект работна група от Холандия ни помага за оптимизирането им.

- Да се върнем към последната изпитна сесия за капитанска правоспособност във Варна. Бяха сменени в последния момент членове на комисията, изпитни въпроси, задачи. Какво наложи това?
- Директно ви отговарям – от известно време до мен достигат сигнали, че изпитната комисия злоупотребява с правото си да изготвя изпитните материали. Едва ли не, че съществува корупционна схема за облагодетелстване на определени кандидати в




тези изпити. В тази връзка взех мое лично решение да подменя изпитните материали в последния момент, като махнах тези, които се очакваше да се паднат на изпита. Съвместно с директорите на регионалните дирекции в Бургас и Варна подготвихме новите изпитни теми. За да няма спекулации с имената на членовете на изпитната комисия, които излязоха в медийното пространство, тези хора бяха извадени от състава й. Аз прецених, че и за тях ще е по-добре да не участват в тази изпитна сесия.

- Какви бяха резултатите от този изпит?
- На всяка изпитна сесия има издържали и неиздържали. Все още очаквам протокола с окончателните резултати, но по първоначални данни процентът на неуспелите в тази изпитна сесия е доста по-висок, отколкото при предишните изпитни сесии. Изводите всеки сам може да си ги направи.

- Бяхте обявили, че ще въвеждате електронно изпитване и телекомуникационни средства по време на изпитите. Докъде стигна този проект?
- Това е една моя идея, мога да го нарека и мечта, откакто бях назначен на тази длъжност. Парите, необходими за реализирането й, са планирани в средствата за капиталови разходи на агенцията и ги чакаме, за да започнем работа по нея. Системата е и в интерес на самите кандидати. В момента какво е положението – има едни сесии, които се обявяват в началото на годината и са обикновено през три месеца. Това ограничава самите морски лица в избора им кога да пътуват, на какви рейсове, кога да слязат и да се подготвят, за да могат да се съобразят с определената дата. С електронното изпитване смятам да променя практиката с тези сесии – трябва през цялата година да могат да бъдат изпитвани желаещите. Когато един моряк се чувства подготвен – той идва при нас, заявява желанието си и в рамките на 1 месец му се назначава дата, на която да се яви. Също така по този начин се спестява и човешки ресурс – в момента в комисиите участват по 30-40 души специалисти, които се откъсват от работата си за по една седмица. С електронното изпитване ще са необходими само 3-4 души, които да извършват цялата процедура, която ще трае точно един ден. Важният момент е, че при компютърното тестово изпитване човешкият фактор се елиминира. Изпитът и оценката ще се извършват от софтуера. Всички тестови въпроси ще бъдат предварително известни и ще бъдат качени на уебстраницата на ИА „Морска администрация“. Всеки ще може предварително да извърши своята подготовка и да си планира явяването на изпита.
Въвеждането на компютърни тестове и видеонаблюдение на изпитите ще доведе до максимална прозрачност и по-добра подготовка на кандидатите. А и ще бъдат пресечени всякакви спекулации и слухове за покупко-продажби на изпитните теми и въпроси.

- Имате идея и за видеонаблюдение на учебните курсове. Тя обаче като че ли среща сериозен отпор...
- ...Идеята не е да се наблюдават целите курсове, а само да има записи на практическите упражнения. Проверяващите от ИАМА ще могат при проверка да се запознаят с практическите упражнения и да видят дали всеки един от курсистите е преминал през съответната практическа подготовка. Така ще сведем до минимум възможността определен курсист да отиде, да си заплати курса, да не участва в нищо, а накрая само да отиде за сертификата. Мисля, че с тези нововъведения ще подобрим качеството на провежданите курсове.

- Предстоят промени в Наредбата за правоспособността на морските лица. В какво най-общо се изразяват те?
- В момента Наредба №6 се доближава почти плътно до изискванията на международните конвенции и европейската директива. Промените, които предвиждаме, ще бъдат в услуга на моряците. Те касаят най-вече изпитния процес, чиито улеснения вече обясних.
Ще бъдат регламентирани едни минимални национални стандарти, с които квалификационните центрове трябва да се съобразят. Ще се въведат минимални критерии за материална база, преподаватели и учебни програми. А не както сега - един курс в едно учебно заведение да се провежда за 3 дни, в друго за 5, в трето за 10. Целта ни е да уеднаквим и стандартизираме учебния процес.

- Кога ще има яснота около бъдещето на спасителния влекач „Перун“ и необходимите средства за възстановяването му? Как смятате да се компенсира недостигът от спасителни средства в българския район за отговорност?
- За „Перун“ имам информация от ДП „Пристанищна инфраструктура“, която е негов собственик в момента. Има изработена подробна ремонтна ведомост. За да се възстанови класа на „Перун“ и той да бъде въведен в експлоатация, според нея са необходими около 1 милион евро. Които в тази криза за държавата на този етап е почти невъзможно да бъдат осигурени. Затова ние гледаме и към алтернативни варианти за осигуряване на българския район на отговорност. Очаквам ВМС да придобият три специализирани хеликоптера, специализирани за летене над вода, със специално обучени пилоти и техника. Разговаряли сме с ВМС, те имат готовност на тези хеликоптери да бъдат качени обучени специалисти за спасяване на хора в морето. Ако наистина военните моряци получат такава техника, тя ще бъде от полза не само на армията, но и на гражданското общество в морските райони.
Освен това има възможност за използване на подобни на „Перун“ кораби. Не е тайна – във Варна вече пристигна „Ентърпрайс“ - нов помощен влекач, който евентуално би могъл да се включва в спасителни операции, поне докато „Перун“ не бъде ремонтиран и върнат на служба.

- Какви са изводите от последния морски инцидент – сблъсъка на кораби край нос Емине и проведената след това спасителна операция?
- Наистина, направи се едно много обширно обсъждане на операцията. В него участваха представители на всички институции – „Гранична полиция“, „Морска администрация“, ВМС, ВВС, неправителствени организации като спасителите от БУЛСАР, специалисти от ВВМУ, ТУ-Варна, Асоциацията на капитаните. Направи се подробен анализ, който показа, че действията на спасителите са били правилни, организирани оптимално съобразно наличните сили и средства. Това, към което ще се стремим, е опростяване на съществуващите процедури за взаимодействие по време на подобни операции. Ще бъде изработен и план за обучение и тренировки, като се използват наличните тренажори в учебните заведения, например в БМКЦ и ВВМУ. На тях ще бъдат проигравани периодично операции по търсене и спасяване, а поне веднъж годишно ще правим съвместни учения по търсене и спасяване. Разбира се, разчитаме в тези учения да се включат и тези така дълго чакани хеликоптери във ВМС, които значително ще подобрят възможностите ни за реагиране при подобни инциденти.
loading...

Други публикации


Напиши коментар

Коментари: 0

Напиши коментар

РЕГИСТРИРАЙТЕ СЕ, ЗА ДА КОМЕНТИРАТЕ СТАТИЯТА!


Регистрирай се

За реклама

Вход

Запомни ме на това устройство

Регистрирай се Забравена парола

Последни

НАЙ-ЧЕТЕНИ НАЙ-КОМЕНТИРАНИ

Новини от агенция Xinhua

Прочети още
eXTReMe Tracker