Има ли VIP пилот в самолета?

Pan.bg 11 юли 2011 | 01:27 views (8202) commentaries(0)
img 24 часа

Вече не са малко българските богаташи, които имат частни самолети, макар че повечето не обичат да се знае за луксозните им придобивки. Преди няколко години не се криеха, но после кризата ги налегна и част от тях свиха крила. Някои дори се разделиха със скъпите си возила, а трети решиха да се научат сами да ги карат.
Собственици
Един от първите богаташи, който си купи самолет, е Васил Божков. Говори се, че неговата "Чесна" му излязла около 1 млн. долара. Той има и компания за луксозни частни превози.
От този клас самолети има и собственикът на "Винпром Карнобат" Миню Стайков, както и петролният бос Митко Събев. Бившият шеф на "Кремиковци" Валентин Захариев пък се кефи на 9-местен "Джъмбо". Той има и хеликоптер.

image
Двете нови "Цесни" на "Бизнес еър" на г-н Бешлиев и Николай Банев - авиокомпания "Бизнес Еър".
Снимка на Д.Ставрев


Туристическите асове Ветко Арабаджиев и Николай Банев също имат няколко такива возила.
Несебърският бизнесмен Чавдар Александров-Чочо има "Лиърджет". Такава луксозна машина стопанисва и Валентин Златев.
Банкерите Цеко Минев и Ивайло Мутафчиев са притежатели на култовия аероджет "Гълфстрийм".
Единственият от българските спортисти, който влиза в тази престижна компания, е футболистът Благой Георгиев. Не е много ясно дали той наистина притежава свой самолет, но пък твърди, че може да пилотира.
Морските тузари братя Диневи също имат свой частен самолет.
Това са част от известните притежатели на самолети, но малцина могат и имат куража да ги управляват.
Пилоти
Преди няколко дни певицата Йоанна, която доскоро бе част от групата "Дийп зоун проджект", се е записала на курс за пилоти. Идеята й хрумнала покрай снимките на клип, който заснела на летището в софийското село Лесново. Авантюристката обаче се справя удивително добре като пилот, казват нейни познати.
Саксофонистът от "Ку-ку бенд" Евгени Йотов също умее да управлява самолет. Обучението е изкарал на полигон край Силистра.
В тази висока компания се присединява и туристическият бос (шеф на "Албена") Красимир Станев, който преди няколко години сбъдна детската си мечта. Той обаче наистина може да кара самолет и има диплома за професионален летец.
Станев има 50 летателни часа във въздуха, а за обучението си платил 5000 долара.
Сред най-пресните пилоти е несебърският бизнесмен Чочо Александров, който съвсем скоро се сдоби с книжка за летец. Той изкара съвестно курсовете през пролетта на летището в Горна Оряховица и може да управлява своята машина. Така вече е мултифункционален - кара самолет, яхта, както и наземните си автомобили.
Голямата дъщеря на Маринела и Ветко Арабаджиеви Златомира се оказа мъжко момиче и изкара тапия да управлява самолет. Така тя стана "по-висока" от именития си брат Владимир, който е най-добрият ни автомобилен пилот, но засега няма право да кара самолет.
Стефан Софиянски не попречи на съпругата си Алиса, която отдавна практикува това скъпо хоби. Тя изкара тапия преди десетина години на летището в Божурище.
Сред новите мераклии за пилоти е милионерската щерка Ели Гигова. Наследничката на оръжейния бос Николай Гигов от няколко години умува кога да започне обучението. Тя вече има много свободно време, откакто не е водеща и реши да тръгне на училище за пилоти.
В същото време не крие, че адски много се страхува от високото, макар често да е във въздуха. Решила именно по този начин да изгони страховете си, като отблизо се запознае с основните закони на физиката.
image
"Александров Ер"

Най-активният наш ВИП пилот май е адвокатът Ивайло Дерменджиев. Специалистът по английско и европейско право е член на спортния арбитражен съд в Лозана и председател на асоциацията на пилотите и собствениците на самолети в България. Той почти не пропуска уикенд, в който да не се качи на своята машина и да лети в различни посоки. Често пилотира самолета си и заради бизнес делата.
Вицепремиерът и министър на транспорта и съобщенията в правителството на Симеон Сакскобургготски Николай Василев също има свидетелство да управлява самолет, но не е известно дали го практикува.
Сред световните знаменитости с пилотски умения се отличава хевиметъл легендата от " Айрън мейдън" Брус Дикенсън, който сам кара самолета на групата. Той често вози футболни отбори, както и момчетата от "Ливърпул". Брус е квалифициран пилот в гражданската авиация от 1998 г. и използва времето, когато няма участия с бандата, да пилотира. В момента той превозва цялата банда музиканти със специално приспособения за тях "Боинг 757", наречен още Ed Force One. След няколко дни, на 21 юни, се очаква той да приземи самолета и в София за концерта им на Хиподрума в Банкя.
Сред известните световни пилоти е и легендата на Формула 1 австриецът Ники Лауда.
image
Системата
В България много хора, изкарвали лицензи за пилоти, ги губят, защото по закон са длъжни да практикуват минимум 25 ч годишно. Сложна е системата за отдаването на самолети и затова най-добре се справят тези, които имат собствени.
Оказва се, че това не е толкова голяма инвестиция, защото има самолети, които излизат 60 000 евро - колкото кола.
Засегау нас има около 50 активни частни пилоти. Местата, където се провеждат курсове, са в Долна баня, Лесново, Силистра, както и в Пловдив.

ГЕОРГИ ДЕЛЧЕВ
Нихат Кабил още няма бойно кръщение, макар да мина курса

Аз съм един неосъществен военен пилот, призна преди години бившият министър на земеделието Нихат Кабил. Още през 2007 г. той се записа на курсове за пилоти любители. И така сбъднал детската си мечта да управлява самолет. Ексминистърът караше курсовете при легендарния ни акробатичен пилот Свилен Иванов на летището в с. Лесново. Мина теорията, натрупа близо 30 летателни часа и заслужи похвалите на инструктора. А първите пътници, които повози на малката “Чесна”, бяха от екипа на “24 часа”.

И до днес си спомня всеобщата изненада в авиобазата, когато се появил и записал на курсовете. “Не всеки ден им се изтърсва министър и иска да се учи. Любопитно им беше дали съм поредният куфар, който ще се повози и ще го изпроводят: “Айде, ходи си, не ставаш за тази работа”, разказваше развеселено той. Вече като депутат често му се случваше да отива на летището директно от парламента - с костюм и вратовръзка.

За жалост Нихат Кабил все още не е получил своя ритник - своеобразното бойно кръщение на всеки кандидат-пилот след първия му самостоятелен полет, изпълнявано по традиция от целия екип “стари кучета”. Лични проблеми го принудили да прекъсне обучението. Не се е отказал обаче окончателно, защото: “Тук забравям проблемите си и влизам в нов свят. Летенето е удивителна комбинация между безкрайна свобода и страшна дисциплина.”

КАЛИНА ВЛАЙКОВА
Красимир Велчев сам си го сглобил

Самолетите са страстта на Красимир Велчев. Шефът на групата на ГЕРБ използва всеки свободен ден, за да литне в небесата. Има малък двуместен самолет. Купил го на старо преди 4 г. от Италия и го пренесъл тук изцяло разглобен. След това си го сглобил съвсем сам, не напразно дълги години е работил като техник и бордови инженер в БГА “Балкан”. А пилотска тапия има от школата за летателна подготовка в руския град Уляновск.

Велчев лети най-често до Монтана, Перник, Благоевград. Ултралеките самолети се влияят от времето и ако се отдалечиш много и то се развали, може и да не успееш да се прибереш същия ден, споделя опит депутатът. Към хобито му вече е пристрастен и големият внук. 5-годишният Красимир-младши вече е старши помощник на дядо и много се сърди, когато не е с него в небето.

Самият Велчев също бил дете, когато се по самолетите. Баща му го вземал като малък със себе си по летищата. Преди десетина години със сина му Даниел пък се запалват отново по реенето из облаците и започват да изучават техниката на управление при едномоторни самолети като американския “Ранкс” и белгийския “Чики нокс” на летището в Божурище.

Депутатът не крие, че е преживявал и доста екстремни ситуации във висините. Веднъж му изгаснал двигателят, понеже горивото в резервоара свършило. В такива моменти най-важно е да запазиш самообладание и да си много концентриран, казва Велчев.

ЛИЛЯНА КЛИСУРОВА
loading...

Други публикации


Напиши коментар

Коментари: 0

Напиши коментар

Задължителни полета*

За реклама

Вход

Запомни ме на това устройство

Регистрирай се

Последни

НАЙ-ЧЕТЕНИ НАЙ-КОМЕНТИРАНИ

Новини от агенция Xinhua

Прочети още
eXTReMe Tracker