Пристанище Лом е сърцето на Европа

Pan.bg 07 юни 2011 | 06:03 views (6387) commentaries(1)
img Вестник "Стандарт"

Константин Костадинов,
изпълнителен директор на Пристанищен комплекс Лом ЕАД


ЕС чака ръст на трафика по Дунав, строим кейове за пасажерски кораби
- Г-н Костадинов, с какво Пристанище Лом е интересно за ЕС? Министерството на транспорта предложи проект за неговото развитие да бъде включен за европейско финансиране по ОП "Транспорт" още в програмния период 2007-2013 г.
- Пристанищният комплекс Лом има стратегическо значение, защото е пресечна точка на два паневропейски транспортни коридора, които са определени от Европейския съюз за приоритетно развитие. Това са коридор номир 4 - от Северна Европа през Дунав мост 2 и България към Гърция и Средиземно море и коридор номер 7, който минава по река Дунав. Освен към река Дунав, свързваща повечето източно- и западноевропейски държави, пристанището е отворено и за транзитни товари от и за Македония и Гърция.
Чрез канала Рейн-Майн-Дунав всички маршрути на вътрешноевропейските водни пътища от Северно море практически достигат до Лом. А чрез системата от жп връзки то е един от важните комуникационни възли на Европа. Заедно с пристанището в Солун образуват единен голям транспортен хъб на Южна Европа. Важно е да се подчертае, че Пристанищен комплекс Лом е част от Транснационалната програма за сътрудничество в Югоизточна Европа - WATERMODE. Възможността за транспортиране на товари и пътници с различни видове транспорт: жп, автомобилен и воден, е в основата на модерното схващане за интермодалност на транспортните връзки. Стратегическото разположение на Лом и неговия транспортен потенциал са свързани с бъдещото изграждане на мултимодална европейска мрежа. Затова поддържането и развитието на пристанищната инфраструктура е задача от особена важност и функция на Териториалното поделение на Държавно предприятие "Пристанищна инфраструктура" в Лом.
- Какво предвижда европейският проект за развитие на порта?
- "Пристанищна инфраструктура" има разработена система от проекти, свързани с развитието на пристанищата по Дунав, затова планираните дейности за Пристанище Лом трябва да се разглеждат като неделима част от тази единна система. Ето защо проектното предложение обхваща не само дейности на Пристанище Лом, а и на Пристанище Русе. Работното название е: "Подобряване на безопасността и условията за корабоплаване в акваториите на пристанищата по река Дунав". На територията на Пристанище Лом в момента се съсредоточаваме върху няколко комплексни дейности. Основните са почистване чрез драгиране на лимана на Пристанище Лом. И рехабилитация, реконструкция




и модернизация на кейовите места и прилежащата им инфраструктура.
- Какви са очакванията ви за товарния и пасажерския трафик по река Дунав?
- Речният товарен трафик с държавите, членки на ЕС, ще нараства. Глобалните прогнози са, че след излизане на европейските икономики от кризата търгуваните обеми от товари по река Дунав ще се увеличават. Ще се засили туристическият потенциал на региона, което ще доведе и до ръст на пасажерския трафик. Развитието на пристанищата по река Дунав придобива все по-важно значение и е приоритет на европейската транспортна политика. Включването на проектите за модернизация на българските дунавски пристанища в Стратегията на ЕС за Дунавския регион е условие за тяхното по-нататъшно финансиране със средства от ЕС.
- Какви са сегашните възможности и планирате ли изграждане на пътнически терминал? Какви пътнически кораби акостират сега в Лом?
- На 13.05.2011 г. в Русе в рамките на дискусия "Пътуване по Дунав" ДП "Пристанищна инфраструктура" представи подробно възможностите и перспективите за развитие на българските пристанища и приноса им за развитието на пътуванията по реката. Освен техническите и инвестиционните дейности за реконструкция, модернизация и развитие на пристанищната инфраструктура важна роля имат и други два проекта, финансирани от ОП "Транспорт 2007-2013", а именно проектът за изграждане на Речната информационна система БУЛРИС, която на практика е съвременно средство за мениджмънт на корабоплаването, и другият важен информационно-аналитичен проект - изграждане на географска информационна система за пристанищната и свързаната с нея инфраструктура. Информацията е първото и най-важно условие днес за развитие на всички икономически процеси. Информацията е и едно от най-важните условия за повишаване сигурността и безопасността на корабоплаването.
Пристанище Лом разполага с едно корабно място (№ 14) за обслужване на пътнически кораби. През 2009 г. започна изграждането на брегоукрепително съоръжение в района на Дунавски парк гр. Лом, което обхваща и корабно място - 14. Предвижда се до началото на август 2011 г. да завърши строителството на брегоукрепителното съоръжение. В проекта е предвидено и изграждане на 5 броя специализирани понтони, служещи за връзка между кораба и брега, като 3 от тях ще са предназначени за обслужване на пътнически кораби. Прогнозите са, че след изпълнението на няколкото определящи инфраструктурни проекта (брегоукрепване на р. Дунав, на пътя Видин - Козлодуй, на Крайречна градска зона - Дунавски парк и др.) пътникопотокът по посока Пристанище Лом ще се увеличи.
- Бихте ли разказали интересни факти от историята на пристанището?
- Пристанище Лом е създадено преди 173 години, когато в далечната 1838 г. на брега на р. Дунав при гр. Лом е изградено дървено скеле, на което пристава австроунгарският пътнически кораб "Арпад". Оттогава пристанището става входно-изходна врата от и към Западна и Централна Европа. През цялата си история Пристанище Лом е имало и продължава да има ключова роля в цялостния социално-икономически живот на региона и структуроопределящо значение за икономиката на цялата Монтанска област като най-важната транспортна структура.
- Наскоро транспортният министър каза, че има кандидати за концесията за Пристанище Лом...
- Концесионирането на пристанищните терминали е една от най-динамично развиващите се правно регламентирана форма на публично-частното партньорство у нас. Нашият опит досега не дава основания за притеснения от концесионирането на пристанищните дейности. Самото отдаване на концесия е информирано решение от правомощията на министъра на транспорта и на Министерския съвет на Република България, прието след сериозни проучвания на транспортния пазар на пристанищни услуги.
loading...

Други публикации


Напиши коментар

Коментари: 1

  1. #1
    василий 20 мар 2013, 21:49
     
    2
     
    0

    Дали г.-н Костадинов знае,че през далечната 1998г.Лом бепосетен от руски зам.министър на търговския флот,който предложи на тогавашния кмет Руси Русинов да се разккрие база за пасажирско корабаплаване по Дунав в гр.Лом при много изгодни условия за града-снабдяване на гимназията и техникума с нафта за отопление,разкриване на 10 работни места,осигуряване на 4бр.безплатни билета за пътуване с кораб до Виена,организиране на парад на кораби и заря по случай годишнината от освобождението на града от турско робство и пр.
    Посетено бе и пристанището,избрано бе място за танкера с гориво за корабите..
    Кметът писа до премиера/Ив.Костов/ но отговорът бе отрицателен-"никакви връзки с руснаците"Повтарям-годината беше 1998.

Напиши коментар

РЕГИСТРИРАЙТЕ СЕ, ЗА ДА КОМЕНТИРАТЕ СТАТИЯТА!


Регистрирай се

За реклама

Вход

Запомни ме на това устройство

Регистрирай се Забравена парола

Последни

НАЙ-ЧЕТЕНИ НАЙ-КОМЕНТИРАНИ

Новини от агенция Xinhua

Прочети още
eXTReMe Tracker