Горещи новини
- Ердоган готов да изпрати войска да се бие срещу руснаци в Либия
- Почина Юрий Лужков
- Новият македонизъм не е съветското разбиране
- Свято място, където са положени основите на българската държавност, тъне в немара и безразличие
- Министърът на отбраната Красимир Каракачанов ще участва в официалното откриване на Тренировъчен център за подготовка на авиационни формирования за специални операции в Задар (Хърватия)
- Бългapия нaпpaви ĸpaчĸa зa пpиcъeдинявaнe ĸъм ĸлyбa нa paзвититe дъpжaви
- Дутерте премахва военното положение във Филипини
- Тръмп предложил евакуация на 25-милионен Сеул при ескалацията със Северна Корея
- В САЩ питат дали Тръмп ще уволни директора на ФБР преди срещата с Лавров
- Ердоган обяви готовност за военна намеса в Либия, а в Европа липсват лидери

Плаване в бурни води
Общите приходи на компаниите в сектор воден транспорт спадат с близо 8% на годишна база
Калина Горанова
в.Капитал
Превозването на стоки и пътници по река Дунав е донесло общо 30 млн. лв. приход на четирите свързани помежду си компании, които осъществяват тази дейност.
© НАДЕЖДА ЧИПЕВА
Във водния транспорт няма резки промени спрямо предходните години. Той е доминиран от един основен голям играч - контролираното от братя Домусчиеви дружество Параходство "Български морски флот" (БМФ), и има няколко по-малки компании. Силно е присъствието и на компании, предоставящи превози на пътници по река Дунав, като за изминалата 2015 г. в класацията има четири свързани дружества, занимаващи се с тази дейност.
Пътниците на Дунава
Основната от тях е "Дунав турс", част от групата "Юнион груп" на основателите на бившата едноименна банка. Круизната компания беше част от "Балкантурист", през 1999 г. беше приватизирана от "Юнион груп" и "Индустриален холдинг България", а впоследствие през 2012 г. "Юнион груп" изкупи дела на холдинга. "Дунав турс" е собственик на корабите "Русе" и "София", които са отдадени под наем на трети лица, като в средата на миналата година договорът за кораб "Русе" е бил прекратен поради изпадането на наелата го компания в процедура по несъстоятелност.
"Дунав турс" е собственик на "Корабна компания Дунав", чиято основна дейност е свързана с поддръжката и експлоатацията на петзвездния кораб "Елегант лейди" и на "Дунавско речно плаване", която се занимава с чартиране на кораба "Ариана". "Дунав турс" е собственик и на "Туристическа компания Дунав", която менажира корабите "Русе престиж" и "Хайнрих Хайне", които осъществяват пътувания по линията Пасау - Дунавска делта и по канала Рейн - Майн - Дунав.
Второ и трето място в класацията също се заемат от две компании за речни превози - Параходство "Българско речно плаване", част от групата "Химимпорт", и корабособственикът "Рубишипс". През 2012 г. най-голямата корабна компания в Западна Европа – Imperial Shipping Group, чрез дъщерното си дружество Imperial Austria придоби 49% от "Рубишипс". Сделката тогава се окачествяваше като стратегическа за инвеститора, тъй като му позволява да предлага от свое име транспортни услуги от пристанищата от Северно до Черно море.
Трудности пред лидера
Пред лидера в класацията Параходство "Български морски флот", контролирана от братя Домусчиеви, се очертават някои проблеми освен видимия с просто око спад
По-добре се развиват нещата за другата компания, свързана с братя Домусчиеви - "Варнафери". Дружеството е създадено през 2011 г. като съвместна компания между БМФ, и БРП. "Варнафери", разполага с реконструиран фериботен кораб "Варна", който да вози по линията Варна - порт Кавказ, която от 2008 г. на базата на спогодба се обслужва от два руски кораба на компанията "Аншип", собственост на руския бизнесмен Александър Аненков. Българският кораб "Варна" е пуснат на вода в края на 2013 г. и започва работа през април 2014 г., като руските кораби вече са разработили линията и возят основните товари по нея.
В края на 2014 г. транспортният министър Ивайло Московски излезе със заповед при влизането във фериботното пристанище на Белославското езеро руските и българските кораби да се редуват, нищо че руските са два, а българският един. Основният успех на "Варнафери" за 2015 г., през която тя увеличава приходите си с 210%, обаче не се дължи на Московски, а на преминаването на товарите на основния товародател по линията "Газтрейд" към "Варнафери". До лятото на 2015 г. пропан-бутанът на "Газтрейд" се вози с руските кораби. После обаче компанията решава да даде половината на "Варнафери", а от началото на 2016 г. всичкото количество. През тази година обаче половината количество е преминало обратно към руските кораби, така че какъв ще е ръстът за 2016 г. все още е неизвестно.
loading...
Други публикации
Напиши коментар