Еврокомисията мълчи за новите срокове за "Дунав мост 2"

Pan.bg 08 фев 2011 | 10:02 views (3687) commentaries(0)
img Еврокомисията все още не дала одобрението си за удължаването на срока за финансирането на "Дунав мост 2" по предприсъединителната програма ИСПА до края на 2012 г. Това призна зам.-министърът на транспорта информационните технологии и съобщенията Ивайло Московски в отчета си за 2010 г. пред Комитета за наблюдение. В него се включват представители на ЕК, Европейска инвестиционна банка (ЕИБ) и Министерски съвет.
Мостът трябваше да бъде завършен до края на 2010 г., но испанската компания FCC Construction все чака да получи концесия за добив на инертни материали край площадката. Министерството на регионалното развитие, обаче, бави документите вече година. Наскоро компанията обяви, че строежът на моста може да се забави с 2-3 години. FCC предупреди, че проeктът ще се оскъпи, тъй като се налага инертните материали да се доставят от отдалечени райони.
След визитата на премиера Бойко Борисов и румънският му колега Емил Бок на обекта миналата година, двете страни поискаха Брюксел да удължи финансирането с още две години. България и Румъния трябваше да получат отговор още през декември 2010 г. Към момента реакция от Еврокомисията няма и зам.-министър Московски не се ангажира със срокове. „Очаква се в следващите месеци да бъде решен проблемът на испанската фирма „FCC Construccion" с добива на насипни материали", каза зам.-министърът. Московски отказа коментар пред Livenews.
България обаче бележи напредък в изпълнението на проекта, като до този момент са готови 60% от строително-монтажните работи по мостовото съоръжение и 53% от прилежащата инфраструктура към "Дунав мост" II. Разплатените средства по тях са над 115 млн. евро. Московски обаче спести на комисията факта, че има опасност страната ни да загуби около 90 млн. евро заради забавянето. За разлика от България, румънската може да загуби едва 5 млн. евро, но вече заплаши FCC, че ще ги съди.
Въпреки милионите евро загубено финансиране и закъснения по всички срокове, кабинетът "Борисов" се похвали с усвояемостта по програма ИСПА. Зам.-министърът отчете, че по програмата са построени над 67 км жп линии, 7 жп гари, 205 км първокласни пътища, 39 км автомагистрали (без „Люлин") и терминал на летище София.
Московски отчете и напредък по жп линията „Пловдив-Свиленград", където са изпълнени 90% от общия обем строителни работи по отсечката "Крумово-Първомай" и са разплатени 87




млн. евро. По отсечката "Първомай - Димитровград" са изпълнени 70% от работите, а саразплатени - 47 млн. евро. Московски каза, че по останалата част на трасето – от Димитровград до Свиленград имало вече изготвена апликационна форма за финансиране по Оперативна програма „Транспорт" (ОПТ). Преди обаче да бъдат отпуснати средства по друга европейска програма, апликационната форма трябва да бъде одобрена от Брюксел. Зам.-министърът се похвали и с ударната работа по проекта за автомагистрала „Люлин". Според статистиката на Агенция „Пътна инфраструктура" аутобанът е на 96% . Очаква се изграждането му да приключи до 15 май 2011 г.
loading...

Други публикации


Напиши коментар

Коментари: 0

Напиши коментар

РЕГИСТРИРАЙТЕ СЕ, ЗА ДА КОМЕНТИРАТЕ СТАТИЯТА!


Регистрирай се

За реклама

Вход

Запомни ме на това устройство

Регистрирай се Забравена парола

Последни

НАЙ-ЧЕТЕНИ НАЙ-КОМЕНТИРАНИ

Новини от агенция Xinhua

Прочети още
eXTReMe Tracker