Днес бе открита паметната плоча отбелязваща датата на първата въздушна линия в България (ГАЛЕРИЯ)

Pan.bg 18 окт 2019 | 19:40 views (691) commentaries(0)
img
Днес, 18 октомври 2019 г., бе открита паметна плоча, отбелязваща датата на първия редовен полет по въздушна линия в България – 29 юни 1947 г. Преди 72 години. На събитието присъстваха много хора свързани с авиацията и ветерани. Плочата е поставена на стената, до главния вход, на хангара на фирма Rose Air. Този хангар е построен на мястото на аерогарата на летище Враждебна, която е проектирана от архитект Николай Цанев Нейков, с псевдоним Николай Марангозов (той също така е писател и поет), във формата на самолет (гледана от въздуха) и построена през 1937 г.
Но накратко ще се върнем в далечната 1947 г. На 19 март 1947 г.министърът на Народната отбрана Георги Дамянов назначава комисия, която да определи и да предаде безвъзмездно необходимото имущество на Дирекция въздушни съобщения (ДВС). Най-напред се определят необходимите летища и сгради. На ДВС се предоставя летище Враждебна, заедно с част от сградите в северния район на летището. За летателната дейност се предоставя цялата северна половина на летателното поле. В провинцията на същите начала се предоставят летище Бургас, включващо летателно поле и няколко леки постройки, използвани преди години от френското авиационно дружество SIDNA и построени от него. ДВС получава разрешение за ползване, но при определени условия, летищата в Пловдив и Горна Оряховица. Решават се и други въпроси. За нуждите на гражданската авиация се отделят три тримоторни самолета Junkers Ju 52m3, два двумоторни Fw 58 „Гълъб“ и три едномоторни Fi 156 Storh за санитарни задачи. За нуждите на гражданската авиация се заделя всичко, което й е необходимо и може да се отдели от ВВС. В същото време от СССР (Съветския Съюз) се закупуват два нови двумоторни пътнически самолета „Лисунов“ Ли-2. Едновременно с решаването на въпросите за осигуряването на авиационната техника започва и подборът на кадрите за попълване на ДВС.
На 7 април 1947 г. се утвърждава бюджетът на ДВС. Организационната структура не е напълно изяснена, но се сформират различните отдели. От летателния състав се формират два отряда: отряд вътрешни линии с началник подполковник Любен Шороплов и отряд външни линии с началник подполковник Никола Дюлгеров. Изработва се и полетната документация. След преминаване на проверочните изпити и изработването и отпечатването на полетната документация се очаква и откриването на въздушните лении.
РАЗГЛЕДАЙТЕ ГАЛЕРИЯТА > > >




Първото градско пътническо бюро на Гражданската авиация се открива на ъгъла на булевард „Цар Освободител“ (тогава „Руски“) и улица „Георги Бенковски“, срещу Природонаучния музей (днес бюро на застрахователна агенция).
На 25 юни 1947 г. ежедневникът „Отечествен Фронт“ отбелязва, че на 29 юни на летище Враждебна ще се открие първата редовна въздушна линия, а от 1 юли ще започне изпълнението на първите редовни полети по разписание. Започва усилена подготовка за това дългоочаквано събитие. На 28 юни главният директор на ДВС Борис Ганев подписва заповедта за откриването и изпълнението на първия редовен полет по въздушна линия в България. Настъпва дългоочакваният 29 юни 1947 г. В 10,20 часа първият самолет Ju 52m3 с командир Никола Александров, втори пилот Стефан Тосунов, борден механик Тодор Гургулиев и борден радист Павел Александров излита за Бургас с първите пасажери на борда. Втори самолет – Ли-2 – с екипаж Никола Дюлгеров, Иван Шивачев, Методи Наков и Георги Сергиев излита с официалните лица на борда. От 1 юли 1947 г. започват полети по първата въздушна линия у нас София – Бургас – София, вече по разписание. В началото самолетите летят почти празни, тъй като хората се страхуват. Постепенно психологическата бариера се преодолява. Притокът на пасажери постепенно нараства. На 2 август се открива втората въздушна линия София – Варна – София, а на 12 септември и третата – София – Пловдив – София.
Филип Мустаков, собственик на компанията Rose Air, чийто хангар е построен на мястото на някогашната аерогара, запозна аудиторията с историята на компанията. Дейността й беше представена от изпълнителния директор Иван Дочев. Г-н Мустаков каза“ Историята трябва да я помним, трябва да я съхраняваме, за да разказваме на по младите какво е било и по какъв начин е постигнато всичко това. Имаше и много хора, които бяха против събарянето на старата аерогара, но за съжаление сградата не беше обявена за паметник на културата нито регистрирана във фонда за историческо наследство. Една сграда, която ще остане в спомените на тези, които са я виждали в действителност, а по-младите – по снимките. Успях да поприказвам с ветераните и да им кажа, че въпреки това, че сградата е съборена, тя под друга форма е прераснала и ще съществува още поне 50 или 70 години докато решат, че и тя трябва да се събори. Така че има едно прерастване, развитие. От дълго време бяхме замислили, че когато минават хората, прибирайки се от работа и си отиват, имайки в предвид, че в този район работят над 1000 души, от които повече от 90 % са много млади хора. Те нямат представа за „Балкан“, нито знаят какво е било тук, те нищо не знаят за историята на мястото, завършили са колежи и започват да специализират. Така минавайки от тук те ще могат да прочетат какво е било. Искахме в малко по-друг вид да бъде, но ни посъветваха, че на тази фасада не би подхождало нещо друго, а и не трябва много да се натрапва“.
Иван Петков, председател на Съюза на ветераните от БГА, продължи: „Искам специално да благодаря на г-н Мустаков, че ни покани тук. Рождената дата на летище Враждебна е 26 септември 1937 г., когато излиза указът на монарха за създаването на летище на столицата. По този повод преди две години, летище София имаше честване – 80 години. По време на Втората световна война летището е било база на 2/6 изтребителен орляк. От тук излитат българските изтребители срещу американските бомбардировачи. От тук излита и Неделчо Бончев – втората жива торпила. През 1946 г. МС предоставя това летище, което е военно, на ДВС за ползване. От тук на 29 юни 1947 г. се изпълнява първият полет на гражданската авиация по линията София – Бургас. И така на 29 юни ние честваме годишнината от първия полет на ДВС по редовни линии в България. Някои историци оспорват този факт от тук са изпълнявани граждански, но пощенски или товарни полети, тъй като след Ньойския договор България е имала право да поддържа само цивилна авиация. Освен това тези полети не са изпълнявани от авиокомпании и още по-малко по редовни линии. Постройката на аерогарата приличаше на самолет, а нейният архитект е знаменитият Марангозов – Николай Марангозов. На 29 юни, в 10,20 часа излита първият самолет Ju 52 с пътниците на борда, а след 15 минути излита Ли-2 с официалните лица. Линията се открива от Георги Димитров, министър-председателят на Народна Република България. Нека с откриването на тази плоча се постави и началото на нови светли перспективи за гражданската авиация в България. Летището, както виждате в северния му район е застроено с много нови стойностни обекти и заедно с това се използва от ВВС. Тук се намира и базата на 16-а транспортна авиогрупа. Тук има и паметна плоча на Никола Бонев, известен летец, антифашист. През 2012 г., когато чествахме 29 юни, в сградата на РВД, строителните машини събориха сградата на старата аерогара – парите победиха паметта. Същата съдба постигна и летище Божурище. За разлика от там, тук целият обект си остана авиационен, тук цари авиационният дух. Отново искам да благодаря специално на господин Мустаков, за това, че ни събра тук, че постави тази паметна плоча като израз на уважение на авиационната памет на България“.
Хангарът заема площ oĸoлo 5 000 m2. Bиcoчинaтa мy e 20 m, а ширината около 80 m. B нeгo ce изпълнават тexничecĸи пpoвepĸи нa caмoлeтитe oт форма С и някои пo-cлoжни oт форма D. XВ хaнгapа могат да се извършват работи пo 3 caмoлeтa A320 eднoвpeмeннo.
Πo дyмитe нa изпълнителният директор нa Rоѕе Аіr Иван Дочев нoвият цeнтъp зa peмoнт нa caмoлeти ocигypява paбoтa нa 100 cпeциaлиcти. Най-младият е на 19 години. Πъpвият ĸлиeнт нa Rоѕе Аіr e yнгapcĸата ниcĸoтapифна авиокомпания Wіzzаіr. Този авиопревозвач e нaeл eднa oт тpитe линии зa oбcлyжвaнe зa cpoĸ oт 10 гoдини. Предстои да бъде сключен договор с другата голяма европейска нискотарифна авиокомпания Easyjet.

Максим ГЕНОВ
Снимки: © Димитър СТАВРЕВ



Навигирайте с бутоните под снимката, за да разгледате галерията!


Днес бе открита паметната плоча отбелязваща датата на първата въздушна линия в България (ГАЛЕРИЯ)

ПРЕДИШНА СНИМКА 1/12 СЛЕДВАЩА СНИМКА

loading...

Други публикации


Напиши коментар

Коментари: 0

Напиши коментар

РЕГИСТРИРАЙТЕ СЕ, ЗА ДА КОМЕНТИРАТЕ СТАТИЯТА!


Регистрирай се

За реклама

Вход

Запомни ме на това устройство

Регистрирай се Забравена парола

Последни

НАЙ-ЧЕТЕНИ НАЙ-КОМЕНТИРАНИ

Новини от агенция Xinhua

Прочети още
eXTReMe Tracker