68 години от началото на реактивната авиация в България

Pan.bg 22 апр 2019 | 09:22 views (490) commentaries(0)
img На 22 април 1951 г. Васил Стоичков Величков извършва първи полет с реактивен самолет „Як“-23. С това се поставя началото на реактивната авиация в България. Полетът е изпълнен на на летище Граф Игнатиево. От март до септември 1951 г. са получени 30 изтребителя „Як“-23 и 4 учебно-бойни „Як“-17. Първата група пилоти завършва подготовката си в края на март в СССР и след завръщането си в България се подготвя за облитането им. При излитането отказва двигателят на самолета, но Величков успява да кацне по „корем”. Въпреки възникналия инцидент събитието е знаменателен факт в историята на българската военна авиация.
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Източник: Internet
"Беше 22 април 1951 г. Трябваше да извърша първите пробни полети с три бойни самолета Як-23, изпробвани на земята от нашите инженери. На летището цареше оживление. В определения час, екипиран с летателно облекло, се отправих към самолет Як-23 N 30, придружен от съветския летец полковник Ковальов и съветски инженер капитан Сирцов. Посрещна ме инженерът на полка майор Георги Марков. Той рапортува, че самолетът е изпробван на земята, всички прибори показват нормална работа и е готов за полет.

След задължителния предполетен преглед седнах в кабината и запуснах двигателя. Проверих показанията на приборите и след като се уверих, че всичко е нормално, излязох на пистата за излитане. От командния пункт получих разрешение. Излетях. На височина 500 метра изпълних първия и втория завой. Летях към третия със спуснат колесник, когато усетих смущение в работата на двигателя. Опитах се да увелича оборотите. Не успях. Усетих: двигателят ми беше спрял. Вече при спрял двигател реших да действам по инструкцията за принудително кацане. Веднага прибрах колесника, приведох самолета в планиране, пуснах клапите за кацане. Огледах местността пред себе си и сред овощните и зеленчукови градини видях една неголяма зеленееща се нива. Мигновено реших да кацна в нея. За щастие разчетите ми се оказаха точни и самолетът опря в началото на нивата, повлече се по корем и спря на 30-40 метра от другия ѝ край. Машината беше цяла, а аз без никаква драскотина. Когато излязох, веднага ме заобиколиха стотици мъже, жени и деца, работили в градините. Всички гледаха с учудване този самолет, особен, без витло. След няколко минути с дежурната линейка от летището пристигнаха капитан Стефан Ангелов и майор Георги Марков,




както и съветските специалисти. Всички бяхме радостни, че този полет завърши щастливо."


image
=======================================================================================

Васил Величков е роден на 19 януари 1918 г. в с. Кътина, Софийско. Произхожда от селско семейство. Завършва Военновъздушното училище през 1948 г. Командир на ескадрила. Завършва летателно технически курсове в СССР и е назначен за командир на първия полк реактивна авиация в България. Той е първият българин, който лети с реактивен самолет (ЯК-17), боен реактивен самолет (ЯК-23) в СССР на 1 юли 1950 г., в България на 22 април 1951 г. Полковник от запаса. Военен летец първи клас. Починал на 24 март 1984 г. в град София. Има двама сина Любомир и Петър.

Още: https://bg.wikipedia.org/wiki/%D0%92%D0%B0%D1%81%D0%B8%D0%BB_%D0%92%D0%B5%D0%BB%D0%B8%D1%87%D0%BA%D0%BE%D0%B2
loading...

Други публикации


Напиши коментар

Коментари: 0

Напиши коментар

РЕГИСТРИРАЙТЕ СЕ, ЗА ДА КОМЕНТИРАТЕ СТАТИЯТА!


Регистрирай се

За реклама

Вход

Запомни ме на това устройство

Регистрирай се Забравена парола

Последни

НАЙ-ЧЕТЕНИ НАЙ-КОМЕНТИРАНИ

Новини от агенция Xinhua

Прочети още
eXTReMe Tracker