В ПАМЕТ НА ГЕНЕРАЛ КАРАДЖИКОВ - "АВИАЦИЯТА НИ ВЪРВИ КЪМ ЗАЛЕЗА!"

Pan.bg 15 апр 2019 | 15:55 views (1712) commentaries(2)
img КАРАДЖИКОВ, ДИМИТЪР ГЕОРГИЕВ

Изтъкнат български военен авиационен командир и пилот.
Роден на 9 юни 1931 г. в с. Остров, Оряховско, в селско семейство. След завършване на гимназиалното си образование (1949 г.) постъпва в НВВУ “Г. Бенковски”, което завършва като военен пилот (1952 г.) Преминал през всички командирски длъжности в авиационното училище – от инструктор-летец (заместник-командир на звено) до зам.-началник (1963-1969 г.) и началник (1977-1987 г.) на ВНВВУ “Г. Бенковски”. Завършил е ВА “Г.С.Раковски” и Военновъздушната академия “Юрий Гагарин” (1957-1961 г.) в СССР.
Генерал-майор от запаса. Военен пилот първи клас. Заслужил летец на НРБ (1979 г.)

(По автобиографични бележки, 1997 г.)

Караджиков Фрагменти: “Авиацията върви към залез!”
• “Накъде върви българската авиация в края на ХХ век? Върви към залез! За съжаление! Вътрешната ми нагласа винаги е била оптимистична, но как да я поддържам, когато виждам с очите си, а и ми го разказват, че курсантите летци получават от година на година все по-ниска летателна подготовка и количествена (по броя летателните часове), и качествена (само на учебните Л-29 и Л-39). Не беше далече времето, когато випускниците летци завършваха летателната си подготовка в училището на бойните самолети МиГ-17, а в същото време МиГ-21 бе най-съвършеният самолет за бойните авиационни части, а когато там постъпиха на въоръжение по-съвременните МиГ-23, нашите курсанти-випускници завършваха летателната си подготовка на МиГ-21. сега, в края на ХХ век,, най-съвършен за мащабите на българската авиация е чудесният МиГ-29, а във ВВВУ летателната подготовка завършва на учебните Л-29 и Л-39. Къде е МиГ-23, защо го няма и МиГ-21, с който разполагаше училището? Ами какво стана с високата летателна квалификация на инструкторите и командирите? От МиГ-21 на “елките”, та това е престъпление! Не е ли престъпление наистина, че в самия край на ХХ век завършилите ВВВУ млади летци само на учебен самолет ще достигнат своето летателно усъвършенстване на актуалните бойни самолети едва когато достигнат пенсионна възраст.”
• “Болката ми се засилва от това, че у младите летци няма силна любов към авиацията, не се чувства у тях сякаш вековният човешки порив към покоряване на небесните висини. Не се познава историята на българската авиация – нито на балканските орли, нито на живите торпили, нито на смелите български авиатори от следващите поколения.”
• “Необходимо е да се измени отношението към българската военна авиация




и да се осигури тя материално, а не да се издигат лозунги: “НАТО, та НАТО!” Без да политизирам този въпрос, ако аз съм авиационен специалист от НАТО, бих отговорил с претенциите на професионалист, че с такава летателна подготовка и такова състояние на българската военна авиация няма да ви приемем в НАТО!”

(Из анкета на автора Цветан Цаков от книгата - “ХХ век: Българска авиация, 1997 г.)
loading...

Други публикации


Напиши коментар

Коментари: 2

  1. #1
    Н. Лишев 15 апр 2019, 21:38
     
    5
     
    0

    В периода, когато ген. Караджиков беше начални на ВНВВУ "Г. Бенмовски", курсантите пилоти завършваха обучението си в Училището с "нальот" от 200 -250 часа, напълно подготвени за бойно използване на УБ самолети Л -29, Л - 39 и бойните самолети МиГ -17 и МиГ - 21 в ДПМУ, ДСМУ и НПМУ.
    Днешните НАТО - вски пилоти с 10 - 15 г. "служба" могат само да мечтаят за това.
    Поклон пред паметта на Генерала.

  2. #2
    Граф 15 апр 2019, 23:01
     
    3
     
    0

    Аз завърших с 315 часа нальот. Бяха златни времена за БГ авиацията

Напиши коментар

Задължителни полета*

За реклама

Вход

Запомни ме на това устройство

Регистрирай се

Последни

НАЙ-ЧЕТЕНИ НАЙ-КОМЕНТИРАНИ

Новини от агенция Xinhua

Прочети още
eXTReMe Tracker